Minidag 24-9-22

D2: niet schoon toch fris
08 oktober 2017

Afgelopen vrijdag stond GT.Bunck equipe tegenover Spaarnestad D8 uit Haarlem: op papier de nr 1 tegen de nr 3. De wedstrijd was niet altijd mooi om te zien, maar er werd hard gewerkt en nog belangrijker: alle 5 de punten bleven in Vinkeveen.

De eerste set werd in een andere opstelling dan normaal gestart. Vanwege het ontbreken van een aantal speelsters op de training werd de basisopstelling zo aangepast dat de trainende dames geheel terecht de voorkeur kregen. Andere poppetjes op andere posities leidt altijd tot een beetje onrust en dat was deze set merkbaar. Waar Atalante normaal uitblinkt in foutloos spelen, slopen er nu toch wel erg veel foutjes in het spel. Was het geen foute service dan was het wel een foute pass, set-up of aanval. Hier had Spaarnestad gelukkig ook last van en dus ging de hele set de stand gelijk op. Aan het einde van set 1 was er dan eindelijk de verlossende serviceserie van de thuisploeg, waarmee het gewenste gaatje geslagen werd. De voorsprong werd niet meer uit handen gegeven en met 25-20 ging de eerste set naar Atalante.

De tweede set kwam iedereen weer op de eigen positie terecht, maar dit betekende wel weer grote wisselingen binnen de lijnen. Ook nu was het in het begin van de set weer even zoeken, maar de foutenlast was vele malen lager. Er werd in deze set slechts één keer fout geserveerd en dat was dan ook meteen het grote verschil met set 1. Nu was er halverwege de set een grote serviceserie, waardoor Atalante wel op een heel comfortabele voorsprong kwam. Spaarnestad kwam dankzij hun sterke middenas nog wel een beetje terug in de set, maar vormde nimmer meer een gevaar voor de thuisploeg (25-16).

De derde set speelde Atalante voor het eerst dit seizoen met libero. Ook dit zorgde in het begin van de set even voor wat instabiliteit, maar al snel was duidelijk dat de keuze voor een libero de juiste is. De pass lag deze set een stuk netter en er werd heel sterk verdedigd. De taken werden weer goed uitgevoerd. Wederom was het een servicereeks die zorgde voor een dikke voorsprong, maar ook weer in deze set had Atalante moeite om het niveau vast te houden en de set simpel af te maken. Spaarnestad kreeg de kans om weer lekker mee te doen. De eerder opgebouwde voorsprong bleek ook deze set een te grote horde voor Spaarnestad om te nemen. Met 25-18 ging de winst in de wedstijd naar Atalante.

De vierde set wilde Atalante een showtje geven voor het massaal toegestroomde publiek en dat deed het dan ook. Het was lang niet altijd mooi, maar wel uitermate effectief. Zo was er vroeg in de set al een gigantisch en onoverbrugbaar gat geslagen met Spaarnestad. Helaas kon Atalante het goede spel niet vasthouden en gaf het team de gasten wederom een kans om terug te komen in de set. Na een groot aantal punten op rij van Spaarnestad wist Atalante uiteindelijk toch het wedstrijdpunt te verzilveren en zo de volle winst en vijf punten te pakken (25-16).

Door deze overwinning staat dames 2 op dit moment los aan kop in de tweede klasse. Het team wordt op één punt gevolg door VCH D3, dat vorig seizoen ook een serieuze titelkandidaat was.
Aanstaande donderdag, 12 oktober, speelt de GT.Bunck-formatie om 21:30 uur in Naarden tegen Keizer Otto-Trivolley D3. Dit team staat op dit moment op de elfde plaats.

Bron: Nens