D2: Niet schoon toch fris
29 oktober 2017

Afgelopen vrijdag speelde het tweede damesteam na een weekje herfstvakantie haar vijfde wedstrijd van het seizoen. Er stond een topper op het programma; dames 2 staat op de eerste plek en kreeg de nummer 2, Gemini S uit Hilversum op bezoek. Mede dankzij het publiek dat vooral in de vierde set zich luid liet horen bleven alle vijf de punten in Vinkeveen en staat het team nog steeds zonder setverlies bovenaan.

De eerste set kwam Atalante niet heel soepel uit de startblokken. De pass liep niet heel goed en al snel moest er een wissel komen vanwege een lichte blessure bij een van de Atalante speelsters. De wissel leverde eerst extra onrust op, maar pakte daarna goed uit. Atalante kwam beter in haar spel en nam de leiding in de set. Een terugwissel leverde dankzij een goede service nog meer punten op, maar ook Gemini hield goed stand. Hun middenaanvalsters hadden een goede blokkering en maakten het de aanvalster van Atalante moeilijk. Atalante had nog een wissel nodig om de benodigde puntjes op de i te zetten, maar deed dat wel. Het spel was niet altijd mooi om te zien, maar wel effectief en heel nipt ging set 1 met 25-23 naar de thuisploeg.

Set 2 liet een totaal ander spelbeeld zien. De Vinkeveense libero ging er in deze set in voor de buitenaanvalsters in plaats van voor de middens en dit had direct effect. Atalante speelde netter, sneller, gretiger en ging vooral beter serveren. Wat servicereeksen zorgden voor een zeer comfortabele voorsprong en deze set was er geen vuiltje aan de lucht. Atalante bleef netjes volleyballen en pakte overtuigend de winst met 25-10.

In de derde set koos de coach van Gemini voor een andere spelverdeelster, waardoor het tempo aan Hilversumse zijde omhoog ging. Atalante had echter veel vertrouwen gekregen van de tweede set en was niet uit het veld te slaan. Wel was het spel soms wat slordig en technisch niet altijd even mooi om te zien. Er moest heel hard gewerkt worden voor ieder punt en er moest soms meerdere keren geslagen worden voordat er een punt gemaakt werd. Gelukkig bezat Atalante een lange adem en wist het team knap stand te houden. De voorsprong aan het begin van de set werd niet meer weggegeven en met 25-18 ging de winst in de wedstrijd wederom naar dames 2.

De vierde set liet een totaal ander beeld zien. De nieuwe spelverdeelster had een pittige service en wist veel punten te scoren, waardoor Atalante direct tegen een grote achterstand aankeek. Daarnaast wisten ook de aanvalsters van Gemini de verdediging van de thuisploeg vaak te verrassen en het lukte Atalante maar niet om grip op het spel van Gemini te krijgen. Er waren veel slordige momenten en aan beide kanten van het net werden veel technische fouten gemaakt.
Een wissel aan Vinkeveense zijde gaf het team iets meer vertrouwen en Atalante kwam puntje voor puntje terug in de set. De grote ommekeer kwam echter pas aan het einde van de set; het publiek ging massaal achter de Vinkeveense ploeg staan en een wisseling binnen de lijnen verraste de Hilversumse gasten compleet. De diagonaal en spelverdeelster wisselden van positie, waardoor er ineens drie aanvalsters tegenover de blokkering van Gemini stonden. Het kwaad was voor de dames van Gemini al geschied toen zij hierachter kwamen en met 25-23 ging ook set vier naar Atalante.

Dankzij deze vijfde cleane overwinning staat dames 2 fier aan kop in de tweede klasse. Het team gaat volgende week zaterdag om 13.00 uur op bezoek bij Spaarnestad D9, dat op dit moment op de negende plaats staat met maar liefst 18 punten minder. Atalante gaat er alles aan doen om de ongeslagen status te behouden.

Bron: Nens