Vinkeveense plassen 2

D2: de dag dat alles misging
12 november 2017

Met bovenstaande titel wordt gerefereerd aan de gelijknamige column uit Helden Magazine, waarin topsporters vertellen over de (of een) zwarte dag uit hun carrière. De wedstrijd van afgelopen vrijdag past prima in een dergelijke column met als enige kleine nuance dat het hier (net) niet over topsporters gaat. De dag dus dat alles misging en daar wordt ook letterlijk alles mee bedoeld: service, pass, set-up en aanval. Algehele malaise bij het hele team en dat resulteerde in het eerste setverlies van deze competitie en dat tegen VHZ, dat tot dat moment nog op nul punten stond.

Een week eerder was er nog geen vuiltje aan de lucht in het mooie Haarlem. Het door GT.Bunck gesponsorde dames 2 speelde daar vroeg in de middag tegen het negende damesteam van Spaarnestad. Met speelsters op nieuwe posities, een record aantal dubbele fouten en een invallende scheids had Atalante slechts op enkele momenten moeite met Spaarnestad. De sets werden gewonnen met 19-25, 17-25, 11-25 en tot slot 17-25 en zo gingen alle punten mee naar Vinkeveen.

Afgelopen donderdag waren de eerste scheurtjes wellicht al zichtbaar bij het nog steeds ruim aan kop staande dames 2. Er werd niet scherp getraind; het team was niet vooruit te branden en er werd slecht gepasst. Waar een slechte generale vaak een opmars is voor een goede wedstrijd, was dat dus dit keer niet het geval. Ach ja, een uitzondering bevestigt altijd de regel.
Al voor de wedstrijd ging het op meerdere vlakken mis; er werd een tas vergeten, waardoor er teruggereden moest worden, er stonden files en een speelster (we noemen dit keer geen namen) besloot om direct in haar wedstrijdshirt de warming-up te doen. Op voorhand werd toen door een andere speelster (wederom noemen we geen namen) een minder goede uitslag voorspeld.

De eerste set kwam Atalante nog prima uit de startblokken. Het spel was niet altijd zuiver, maar er werd wel veel gescoord. Met de service werden meer directe punten gescoord dan met de aanval en dit zorgde voor een heel grote voorsprong. Met 11-25 was de eerste setwinst een feit.

De tweede set ging alles al direct mis. Atalante kwam maar liefst op een 10-0 achterstand op een onderhandse service van de spelverdeelster van VHZ. Gelukkig beschikte Atalante zelf ook over een goede service, want anders was deze set al snel game-over geweest. De pass en de set-up bleven ver ondermaats, waardoor aan het net nauwelijks gescoord werd. Dankzij mooie serviceseries werd echter het hoofd boven water gehouden en ging ook set twee naar Atalante, ditmaal met 22-25.

Set drie ging het niet heel veel beter. Wederom werd er binnen zeer korte tijd tegen een onnodig grote achterstand aangekeken (7-0). De achterstand werd nu gelukkig wel door aanvallende scores omgebogen naar een gelijke stand. Helaas kon VHZ aan de hand van hun sterkte buitenaanvalster voor een tweede keer uitlopen. De blokkering en de verdediging van Atalante waren niet voldoende bij de les en zo moesten weer alle zeilen bijgezet worden om de achterstand om te buigen. Het was ook nu weer de service die het verschil maakte. Dankzij een knappe serie werd de setwinst met 21-25 binnengehaald.

Set vier was de meest dramatische set uit de historie van het nieuwe dames 2. Werkelijk alles ging fout en VHZ pakte verdiend een dikke voorsprong. Het verschil was de gehele set ruim tien punten. Toen de thuisploeg bij de zogenoemde big points kwam, kon Atalante voor het eerst iets terug doen. Dit was echter veel en veel te laat om het tij te keren en zo ging de overwinning in deze set (en de eerste van dit seizoen voor VHZ) met 25-19 naar de thuisploeg.

Er is nog geen vuiltje aan de lucht voor Atalante, want met 34 punten uit zeven wedstrijden staat het team nog steeds ruim aan kop in de tweede klasse. Het vertoonde spel baart echter wel wat zorgen en dus zal er in de komende competitievrije week alles op alles gezet worden om de boel weer op scherp te zetten. De eerstvolgende wedstrijd speelt Atalante op vrijdag 24 november om 21:15 uur in de eigen Boei tegen VCH D4 (9).

Bron: Nens