Scholentoernooi 2014

Een frisse wind door D3
08 april 2018

Het is al eerder gemeld, maar na de winterstop heeft het derde damesteam van Atalante Vinkeveen zich helemaal hervonden. Door een goed en nuttig trainingskamp stonden de neuzen allemaal weer de juiste kant op, de trainers en coach wisten de juiste snaren te raken en dan kan het zomaar gebeuren dat Atalante het degradatiespook weet te verslaan.

De rustpauze van twee weken deed het derde damesteam alles behalve goed. Maar liefst twee speelsters vielen geblesseerd uit! Niet handig zo vlak voor het belangrijke slot van de competitie. Hopelijk gaat het herstel van beide dames voorspoedig.
Afgelopen vrijdag stond de nummer 3 van de ranglijst, The Smashers D1 uit Laren, op het programma. Atalante moest winnen om zodoende uit de gevarenzone te blijven.

Zonder coach en met slechts een wissel op de bank begon Atalante niet sterk aan de wedstrijd. The Smashers was niet per sé beter, maar Atalante maakte heel veel eigen fouten. Er werd onrustig gespeeld; de pass en set-up waren onvoldoende, waardoor er ook aanvallend te veel fouten gemaakt werden. Zonder alle eigen fouten was deze set zeker naar Vinkeveen gegaan, maar zo werkt het helaas niet. Met 25-23 ging de eerste set naar de thuisploeg.

Het was zaak om alle zeilen bij te zetten, niet bij de pakken neer te gaan zitten en volle bak te gaan spelen. Er werd deze set voor een compleet andere opstelling gekozen. De diagonaalspeelster ging spelverdelen en een van de buitenaanvalsters ging naar de diagonaal. Dit bracht direct meer rust in het spel, maar het zette zich niet direct om in punten. Gelukkig kan het team uiteindelijk altijd vertrouwen op het solide aanvalsspel en de punten vielen eindelijk aan Vinkeveense zijde.
The Smashers speelde rommelig en Atalante kon hier niet altijd even goed mee omgaan en dus ging de stand lange tijd gelijk op. Het was uiteraard weer de service van Atalante dat voor het beslissende gaatje zorgde. Met een diepe zucht en veel opluchting ging set 2 met 17-25 naar Atalante.

Tijd voor gas op die lolly en op naar de overwinning. Atalante had waarschijnlijk een beetje mazzel dat er voor The Smashers niks meer op het spel stond, maar dat betekende niet dat de thuisploeg er helemaal niet voor ging. Atalante kwam gewoon steeds beter in haar spel en deed wat ze graag doet in deze tweede competitiehelft: het spel bepalen. Met veel servicedruk kwam de pass maar lastig bij The Smashers, waardoor de sterkste aanvalsters uitgeschakeld werden. Deze tactiek wierp enorm zijn vruchten af en met 15-25 was het tweede punt binnen voor de Vinkeveense ploeg.

Set 4 moest het dan echt gebeuren. Atalante begon in dezelfde opstelling als in set 1, maar nu met een totaal andere instelling. The Smashers was echter ook niet van plan om de punten zomaar weg te geven. Verdedigende had de ploeg uit Laren ontzettend veel; overal kwam nog wel een handje onder of achter en Atalante had wederom moeite om deze onverwachte ballen goed te verwerken.
Atalante wilde echter heel graag winnen en dat maakte in deze verschil nipt het verschil. De Vinkeveense dames serveerde net iets scherper, sloegen net iets gerichter en speelden vooral netter volleybal. Atalante kroop met name aan het begin van de wedstrijd door het oog van de naald, maar wist uiteindelijk ook set 4 winnend af te sluiten. Met 19-25 waren de vier punten voor Atalante een feit.

Het team is door deze overwinning helaas nog niet veilig. Het staat nu weliswaar op een zeer veilige negende plaats, maar er zijn nog tien punten te verdelen in twee wedstrijden. Volgende week vrijdag, 13 april, moet het team thuis twee sets winnen van VC Allvo D4 om veilig te staan. De Vinkeveense dames gaan er echter alles aan doen om de volle overwinning te pakken.

Bron: Nens