Atalante behoudt plek in promotieklasse
30 april 2018

Atalante behoudt plek in promotieklasse

Atalante heren 1 speelt ook volgend jaar in de promotieklasse. In de nacompetitie werd DOS uit Schoonhoven met 3-0 verslagen. Het was een 'close call' voor de Vinkeveense heren, maar het zat in de slotfase van de competitie nu eindelijk een keer mee.

Afgelopen seizoen miste Atalante, toen nog als eerste klasser, de promotie tijdens de pd-wedstrijden op een haar na. Omdat er later een plek vrij kwam, kon het alsnog terugkeren in de promotieklasse, ditmaal in de regio Utrecht.

Atalante opende het seizoen sterk, met enkele klinkende overwinningen op teams uit de latere top zes en even een vijfde plek op de ranglijst. Maar richting de winterstop kwam er, door verschillende oorzaken, de klad in en naderde de degradatiestreep langzaam maar gestaag. Met nog vier wedstrijden voor de boeg stond er nog één ploeg onder Atalante, Vives, dat wel steeds een wedstrijd minder had gespeeld.

In die slotfase van de competitie leverde de twee wedstrijden tegen middenmoters Atalante twee punten op. Te weinig gezien de capaciteiten die het team heeft. Maar de Vinkeveense heren deden zich te vaak op de beslissende momenten te kort. Gelukkig wist ook Vives niet veel punten meer te sprokkelen. De andere twee wedstrijden waren tegen de twee kampioenskandidaten. Tegen Switch werd met 4-0 verloren, niets op af te dingen. De laatste was tegen Utrecht 3, dat in de kampioensstrijd met Switch de volle buit aan punten nog goed kon gebruiken.

De eerste drie sets gingen ruim verloren. Atalante kon in het begin van de sets wel mee met de toppers uit de promotieklasse, maar kwam in slotfase toch steeds gewoonweg tekort. Maar in de vierde set was daar een soort revivel. Twee gruwelijke killblocks in het begin van de set zetten de toon voor een ontketende thuisploeg. Ineens lukt wel alles en werd de latere kampioen met spectaculair spel met 25-15 te kijk gezet. En dat bleek een 'gouden' setwinst, want een week later kwam Vives net één set tekort om van de rechtstreekse degradatieplaats af te komen.

Wederom PD-wedstrijden dus voor Atalante. Niet de favoriete bezigheid van de club uit Vinkeveen, en al zeker niet om 12.00 uur op de zaterdag na Koningsdag. Het was dan ook niet de beste wedstrijd van het seizoen, maar het siert de mannen dat ze - ondanks de spanning - ditmaal wel konden doordrukken. Met 3-0 (25-22, 25-23, 25-21) werd de plek in de promotieklasse veilig gesteld. De laatste vier sets van het seizoen, en het trouwe Vinkeveense publiek, maakten dus het uiteindelijk verschil. Een mooie prestatie!