Scholentoernooi 2014

D2 behoudt de nul
16 december 2018

Terwijl de competitie al dertien weken oud is, stond afgelopen vrijdag pas de zevende wedstrijd van het tweede damesteam van Atalante op het programma. Te gast waren de speelsters van Smashing Velsen ’96 D2. Dit team stond slechts een plekje onder dames 2, op de derde plaats. Onder luide aanmoedigingen van het publiek pakten de dames hun zevende overwinning van dit seizoen en behielden zij de volledig ongeslagen status.

Deze competitie werd er nog geen set afgestaan. Toch staat het team al enige weken op de tweede plek, omdat het simpelweg steeds minimaal een wedstrijd minder gespeeld heeft dan de huidige nummer 1. Het team gaat er alles aan doen om als winterkampioen 2019 in te gaan. Hiertoe zal aanstaande woensdag de directe concurrent verslagen moeten worden.

Maar terug naar de wedstrijd van afgelopen vrijdag. De eerste vroege thuiswedstrijd van dit seizoen en direct ook de laatste was genoeg aanleiding om alle kinderen van de speelsters uit te nodigen om aan te komen moedigen en dus zat de hele tribune vol met mannen en kids. De eerste set waren de jonge kinderen nog niet afgeleid en waren ze luid aan het aanmoedigen. Dit gaf de thuisploeg natuurlijk extra vleugels. Met mooie passes, loepzuivere set-ups, slimme aanvallen en bovenal niet te stoppen services ging Atalante in sneltreinvaart op de winst in de set af. Met maar liefst 25-7 ging set 1 naar Atalante.

De tweede set ging Atalante op hetzelfde niveau van start, maar helaas kwam er een beetje klad in het spel van de dames in het geel/groen. Door een wisseling aan de kant van Smashing Velsen ging deze ploeg wel beter spelen, maar het was vooral de slordigheid van Atalante die er voor zorgde dat de teams onnodig lang gelijk opgingen. De servicedruk was vele malen minder dan de set ervoor en ook de pass liet te wensen over. Het was allemaal zeker niet slecht, maar het miste net even de schwung van set 1. Toch ging ook deze set naar Atalante, met 25-17.

De derde set kwam de thuisploeg, dat nu weer vlak voor haar eigen publiek speelde, wederom lekker uit de startblokken. Het leek even een monsteroverwinning te worden in deze set, maar Atalante kende tijdens een wissel op de serviceplek even een kleine dip. Geen om van in paniek te raken, maar wel eentje die zorgde voor een iets kleiner verschil in de set. Gelukkig was Atalante op tijd weer bij de les en wist de ploeg met mooie aanvallen en goed verdedigen de set met 25-15 binnen te halen.

De vierde set was het zaak om de partij netjes uit te spelen. Smashing Velsen gaf zich niet zomaar gewonnen, dus Atalante moest rustig blijven in het veld en het eigen spel blijven spelen. De ene keer lukte dit beter dan de andere keer, maar de betere momenten waren wel in de meerderheid. Prachtige aanvallen werden afgewisseld met slordigheden, maar er werden wel minder fouten gemaakt. Smashing was erg taai, overal zat wel een handje tegen, waardoor de bal op ongelooflijke wijze in de rally bleef. Atalante bleef rustig en geduldig in de aanval en de punten waren dan ook vaker voor de Vinkeveense ploeg. Met 25-16 ging de vierde set naar Atalante en zo konden er wederom vijf punten bijgeschreven worden.

Atalante heeft op dit moment de maximale score van 35 punten uit zeven wedstrijden. Woensdag 19 december wordt de laatste wedstrijd van 2018 gespeeld tegen Spaarnestad D6. Dit team staat op dit moment eerste met 38 punten uit acht wedstrijden. Atalante zal met minimaal 1-3 moeten winnen om winterkampioen te kunnen worden. Het team gaat er uiteraard alles aan doen om de ongeslagen status en de nul te behouden.

Bron: Nens