Een geslaagde zaterdag voor D3
07 november 2022

Op een wat ongewone en eigenlijk wat minder favoriete competitiedag, zaterdag 5 november, stond de uitwedstrijd tegen het derde team van Smashing ‘72 uit Diemen op het programma. Dit jonge team bezet overtuigend de eerste positie in de poule met slechts 1 verloren set.
Mooie bijkomstigheid was dat deze wedstrijd dames 3 voor het eerst volledig op sterkte zou zijn. Meteen maar aansluitend een etentje bij het Kruytvat gepland.
Het was te mooi om waar te zijn, corona gooide roet in het eten; Monique moest in quarantaine na een positieve test en even erna kwam ook Annike op de app met een onwelwillend knietje. Dit betekende een wat mager bezet middenspel en Malou werd gevraagd als extra middenspeler. Die had eigenlijk een romantisch etentje met Bas, maar zo tof als zij is was zij van de partij; het etentje zou ook na de wedstrijd kunnen.

Bij het inspelen oogde de tegenstander nog niet echt indrukwekkend voor een koploper. Maar na start van de wedstrijd werd hun positie duidelijker: harde serve en ook wat ferme klappen van de buitenspelers. Vanaf de zijkant zag men wel de generatiekloof tussen beide teams, maar de dames van Atalante lieten zich van de beste kant zien. Ze konden zich goed optrekken aan het sterke spel van de tegenstander en dan zijn de groen-gelen heel taai! Veel ballen werden van de grond gehaald en naar Annemarie geloosd die de posities goed kon bedienen. De aanvallers wisten de hoeken en het midden gat goed te bestoken. Daarnaast hadden de dames, als vanouds en met name Nancy, een zeer sterke serve. Deze ingrediënten zorgden ervoor dat de eerste set toch wel overtuigend met 16-25 werd binnen gehaald.

Dit was voor Diemen duidelijk een domper, zeker voor de coach die in set twee wat meer geïrriteerde opmerkingen maakte richting Atalante. Nu zijn de dames niet op hun mondje gevallen, maar Nancy maakte toch even een melding hiervan tegen de scheids dat de Vinkeveense equipe het graag sportief houdt. Al met al gaf dit in de tweede een wat meer gespannen sfeer. Veel overdreven gejuich met zo nu en dan nog een opmerking door het net. Voor Mirjam gaf dit extra adrenaline, waardoor zij er lekker op los stond te rammen aan de buitenkant. Maar ook Nancy en de nuchtere Silvia, die zich nergens wat van aantrekt, sloegen er lekker op los. Het werd een spannende eindstrijd met veel kunst- en vliegwerk, waarbij zelfs een bal met de voet werd gered en middels vingertoppen scorend over het net getikt. Ook deze set was de Vinkeveense equipe als eerste bij de finish 22-25.
In het derde bedrijf stroomde, door alle prikkelingen, een tweede setwinst voor Atalante en een geagiteerde coach, er wat meer adrenaline in de Diemense formatie. Zij waren goed op dreef, Atalante had vooral moeite met het goed onder controle krijgen van de harde serve. Elk punt werd met veel gejuich binnengehaald door Smashing. Het team had zich weer teruggevochten in de wedstrijd en zette een tandje bij. Daarbij begon bij de groen-gelen ook de vermoeidheid wat op te spelen. Smashing stoomde door. De Vinkeveense formatie kwam op het end nog wel goed terug, de set kantelde, maar de achterstand was te groot om de winst nog binnen te halen. Het werd 25-19 voor de jonge thuisploeg.

Goede ontwikkeling was wel dat Atalante vanaf einde derde set weer op dreef was. De dames speelden netjes, reageerden nergens op, ook niet te veel juichen. Vooral om energielevel te sparen, maar ook om enige agitatie uit de weg te gaan, waar de opponent adrenaline aan zou kunnen onttrekken. Atalante speelde door op het tandvlees en daar waar je zou verwachten dat de jeugd met hun jonge lichamen zouden toeslaan, ging bij de opponent juist het kaarsje langzaam uit. In combinatie met de solide serve was het snel gedaan. Met een super mooie afsluitende smash van Malou werd het 10-25 en daarmee was een puike 1-3 overwinning een feit!

De wedstrijd duurde langer dan verwacht. Dus snel douchen in die ene kleine ‘sauna-achtige’ kleedkamer bedoeld voor alle damesteams en door naar het Kruytvat. Malou nog even afgezet, want die toch koos voor het romantische diner.
Het eten alsook de drankjes smaakten naar meer na zo’n zwaar bevochten partij. Het team kon het dan ook niet laten om bij elk drankje toch weer even te proosten op de winst en op het end ook nog even gezongen voor de al even geleden jarige Inge.

Hoewel de zaterdag zeker geen voorkeursdag is voor meerdere dames, worden de gedachten hierover wel wat bijgesteld.

Bron: Ing