Scholentoernooi 2014

Minidag 24-9-22

Heren 1 wint eerste thuiswedstrijd met 4-0
06 oktober 2007

Vrijdag 5 oktober speelde het zwaar gehavende van het door Mulder Transport gesponsorde eerste herenteam van Atalante zijn eerste thuiswedstrijd. Zwaar gehavend in die zin dat zij dit seizoen met 7 spelers de competitie aanvangen. Door een nare blessure is Duncan van Senten waarschijnlijk pas in januari weer van de partij. De sterke technische staf van Atalante heeft zich bewezen door in een week tijd maar liefst 2 heren in te lijven. Per heden zijn Erik Raket (trainer/coach/oud speler H1) en Oscar van Kouwen (oud speler H1) aan de selectie toegevoegd. Beide heren waren gisteravond nog niet van de partij, maar er werd verdiend gewonnen van Gemini uit Hilversum. De vele toeschouwers kregen een leuke wedstrijd te zien.

Mede door het vertrek van Johan van Westendorp (coach geworden van NVC in Nieuwegein) en het stoppen van middenman Lex Beijer ontstond de krappe selectie. Alleen de komst van Joost Platijn stond daar tegenover. Tel daar de blessure van Duncan van Senten bij en het probleem is gecreëerd. Door snel en efficiënt ingrijpen van de technische staf heeft Atalante voor de komende wedstrijden een selectie die er zijn mag. Zoals gezegd, vrijdagavond nog zonder Erik, Oscar en Duncan maar met Bas vd Lubbe en Erik Verbruggen uit H2 begonnen de Atalantemannen aan de wedstrijd tegen Gemini H3. Voor de gasten was dit hun eerste wedstrijd, Atalante had er al een wedstrijd opzitten. Vorige week traden zij aan tegen Forza uit Hoogland en deze wedstrijd werd verloren met 4-0. Dit team uit Hoogland degradeerde afgelopen seizoen uit de promotieklasse en is een titelkandidaat te noemen.

Terug naar gisteravond waar Joost op de bank begon en daardoor de basis uit Frans Roos, Erik Verbruggen, Bas vd Lubbe, Tino van het Hoenderdaal, Leonard de Jong en aanvoerder Robert Hardeman bestond. De gasten begonnen aan de wedstrijd met de serve en het eerste punt was ook voor de gasten uit Hilversum. Atalante trok de stand gelijk en gedurende het vervolg ging het gelijk op. Bij een stand van 7-6 nam Gemini hun eerste time-out. Atalante trok het initiatief naar zich toe en bouwde een voorsprong op van 5 punten. Bij een stand van 12-7 kwamen de Muldermannen in een iets mindere fase terecht. Gemini wist zich terug te knokken tot 14-12. Aanvoerder Hardeman nam een time-out. Dit wierp zijn vruchten af. Atalante hervond zich en bij een stand van 17-14 maakte een speler van Gemini een technische fout waardoor het 18-14 werd. Bij een 20-15 stand nam Gemini hun 2de time-out. Atalante maakte het karwei keurig af. Met een eindstand van 25-19 was het 1ste punt binnen deze avond.

De 2de set begonnen de Muldermannen scherp. Direct werd Gemini in de tang genomen en bij 7-3 nam Gemini hun 1ste time out. Atalante denderde door en via 16-8 namen de gasten bij een 19-10 stand hun 2de time-out. Atalante wisselde harde aanvallen af met tactische plaatsballen, waardoor Erik en Bas hun tegenstander tot wanhoop dreven. Via hun tactische plaatsballen werd het 22-12. In plaats dat Atalante doorstoomde naar setwinst brak een mindere fase aan. Vele kleine foutjes zorgden ervoor dat Gemini terug in de wedstrijd kwam. Bij een 23-19 stand nam Robert Hardeman zijn 1ste time-out. Het werd 23-20 maar de 1ste aanval van Atalante was direct na de opslag een prooi voor Leonard die de bal hard diagonaal in het achterveld binnen sloeg. Via 24-21 maakte spelverdeler Frans Roos aan alle illusies een eind door via een prachtige plaatsbal het matchpoint te maken, 25-21.

De 3de set is altijd de lastigste om te spelen. Zo ook deze wedstrijd. Het was een rommelige fase en over en weer werden er punten c.q. foutjes gemaakt. Zowel in de pass als in de aanval. Atalante stond wel aan de gelukkige kant van de score en bij een 8-6 voorsprong doken de gasten in hun 1ste time-out. Atalante leek ook wakker geschud, want het bouwde de voorsprong zinderogen uit. Via 12-15 werd het 14-19 en daarna was het verzet van de gasten gebroken. Met een 25-17 eindstand was ook de 3de set voor Atalante.

In de 4de set maakte Joost Platijn zijn thuisdebuut voor Atalante. Hij verving de goed spelende Tino.
De gasten namen brutaal het initiatief en namen een kleine voorsprong, 1-3. Atalante vocht terug en nam het heft weer in handen, 4-3. Bij een 6-7 stand nam Atalante zijn 1ste time-out. Het ging gaandeweg de set gelijk op en de 3-meter aanval van Bas vd Lubbe was er eentje van formaat. Deze bal verdiende het om op de grond te komen, maar door een reflex van een tegenstander kwam de bal terug voor de handen van Erik Verbruggen die met dit buitenkansje wel raad wist. Hij sloeg de bal binnen de 3 meter, wat gewoon een heerlijk punt is om te slaan. Een fraaie korte serve van Frans leverde de verdiende 14-12 voorsprong op. De kleine voorsprong werd behouden en via 17-14, een prachtige tactische bal van Bas vd Lubbe werd het 20-17. Atalante verzuimde om door te drukken en liet Gemini terug in de wedstrijd komen. Bij een 22-21 stand nam Atalante hun 1ste time-out. Echter waren de gasten zo op stoom geraakt dat zij een 22-23 voorsprong namen. Atalante bleef koel en via een paar rake klappen was de overwinning binnen, 25-23. Dit betekende de 1ste 5 punten van dit seizoen. Volgende week spelen de mannen in Hilversum tegen Gemini H4. Deze wedstrijd zal gespeeld worden in sporthal Dudok Arena en kent een aanvangstijd van 19:00 uur. Op vrijdag 26-10 spelen de heren van 1 weer een thuiswedstrijd en wel tegen Oberon uit Weesp. Deze wedstrijd begint om 21:00 uur.

Bron: Duncan