Minidag 24-9-22

D1 op karakter naar 3-2 winst
16 december 2007

Vrijdag 14 december speelden de dames van Atalante, gesponsord door Haaxman Lichtreclame en Krijn Verbruggen in sporthal de Boei tegen Abcoude dames 3.
Het team van Abcoude, dat zich kenmerkt door veel ervaren speelsters, kwam naar Vinkeveen met het idee dat een overwinning wel zou moeten lukken, vooral omdat Atalante niet in haar beste doen was de afgelopen weken. Uiteindelijk was het toch de thuisploeg die aan het langste eind trok en was het de formatie uit Abcoude die met een kater terug naar huis ging: 3-2 winst voor het team van Atalante.

De eerste set gaf niet veel hoop voor het vele publiek in sporthal de Boei. Atalante maakte veel fouten en kwam geen moment in haar spel. Door een slechte start met een servicefout en slechte passes keken de dames meteen tegen een flinke achterstand aan. In het verloop van de set was deze achterstand niet meer weg te werken. Binnen no-time was de winst in die set binnen voor Abcoude: 13-25.

In dezelfde opstelling viel ook in de tweede set weinig te genieten. Abcoude wist de dames te verrassen met een aantal goede prikballen en ze hadden een sterke service. De koppies aan Vinkeveense kant gingen steeds meer hangen en er leek een snelle verliespartij op komst nu ook de tweede set kansloos verloren ging: 17-25.

Coach Sjaak Immerzeel zag dat er iets moest veranderen en bracht een nieuwe aanvalster in de ploeg. Hij wisselde Lotte Schreurs voor Mirjam van der Strate en dit bleek later een gouden greep. Abcoude wisselde ook een aantal dames, ze hadden met een 2-0 voorsprong in sets de kans om wat jonge speelsters speeltijd te geven. Dit gaf een totaal ander spelbeeld. De Vinkeveense dames wisten het aantal eigen fouten te beperken en hadden met Suzan Heijne en Mirjam van der Strate twee scherpe aanvalsters aan het net. Op de diep achterin geslagen aanvallen had Abcoude geen antwoord. Om de afwisseling erin te houden, koos Inge Tanja-Versteeg regelmatig voor de kort geplaatste bal en ook die scoorde heel veel! In een eerst nog gelijk op gaande set, wisten de dames van Atalante terecht de winst te pakken: 25-18.

In de volgende set gingen de dames gewoon verder waar ze gebleven waren. Libero Marlieke Moen leverde allemaal prima passes af bij spelverdeelster Janine Könemann, die op haar beurt kon kiezen uit attente aanvallers. Op dit moment in de wedstrijd kwam het karakter van de ploeg bovendrijven, want er werden veel ballen van de grond gehouden en door agressief netspel werd er veel gescoord in de aanval en met blokkeringen. Hiermee kreeg Atalante een voorsprong in handen. Vanaf het moment dat Mirjam van der Strate aan service kwam, liepen de Vinkeveense dames ver uit. Zij serveerde de tegenpartij helemaal zoek met afwisselend korte en diepe ballen. Abcoude zag zich genoodzaakt twee wissels toe te passen om een oplossing te vinden voor deze moeilijke service. Dat mocht uiteindelijk niet baten, want de setwinst ging wederom naar Atalante: 25-12.

Een spannende vijfde set was het toetje van de avond. Abcoude begon in de vijfde set weer in de opstelling waarin ze de eerste twee sets wonnen en bij Atalante liet coach Immerzeel de ploeg onveranderd ten opzichte van de derde en vierde set. Het werd een spannende set die tot halverwege gelijk opging. Abcoude had elke keer een lichte voorsprong van 3 punten en trokken dit zelfs door naar een voorsprong van 9-13. De Vinkeveense ploeg moest de zenuwen onder controle zien te krijgen om de laatste set ook binnen te slepen. Het publiek had door dat de ploeg steun kon gebruiken en schaarde zich luidkeels achter de thuisploeg. Irma Schouten kwam aan serve en wist heel goed met de spanning om te gaan en koos de zwakste speelster uit om op te serveren. Dit werkte erg goed, want de Abcoude-dames maakten geen punt meer. Een wissel op 13-13 en een time-out op 14-13 haalden Atalante niet meer uit het ritme. Ook op de laatste service van Irma Schouten wist Abcoude geen antwoord en de 3-2 overwinning was een feit: 15-13!

De vreugde was groot bij Atalante dat er een einde is gekomen aan de negatieve reeks van de laatste weken! Het publiek was deze avond een hele grote steun. De Atalante-dames danken iedereen die hen deze wedstrijd verbaal zo geholpen heeft. De dames uit Vinkeveen kunnen nu met een lekker gevoel de ‘winterstop’ in en gaan daarna op vrijdag 11 januari op bezoek in sporthal de Korf in Leusden voor de wedstrijd tegen AFAS Leos Dames 1.

Bron: Janine