Koude douche H1 ondanks 4-0 overwinning
21 oktober 2006

H1 heeft zeer goede zaken gedaan door de nummer 3 van de ranglijst op een 4-0 nederlaag te trakteren. Doordat H2 zelf ook speelde, moest het team het zonder de vaste invallers doen. Erik Raket (trainer coach van H2) kwam direct na de wedstrijd van H2 aangesneld om zich bij H1 te voegen. De heren waren op dat moment halverwege de 2de set bezig. De eerste was toen al gewonnen met 25-22. De 3 andere sets leverden ook winst op voor de Vinkeveners, 25-21, 25-19 en 25-18. De koude douche kwam daarna, nadat bleek dat het warme water op was.

De 1ste set begon Johan op de bank. De basis bestond daardoor uit Frans Roos, Duncan van Senten, Lex Beijer, Leonard de Jong, Tino van ‘t Hoenderdaal en aanvoerder Robert Hardeman. Keistad, in het verleden al eens vaker tegen gespeeld, beschikte over een geroutineerde speler die veelal vanaf de 3 meter aanviel. Ook deze avond werd deze speler veelvuldig opgezocht, wat zo nu en dan rendement opleverde. Atalante zocht de slechtste passer weer op waardoor Keistad maatregelen moest nemen. Atalante bouwde via mooie, gevarieerde aanvallen een voorsprong op die niet meer uit handen gegeven werd. Spelverdeler Frans Roos had de avond van zijn leven. Zijn ballen bereikten de aanvallers zonder slag of stoot en de aanvallers konden zich heerlijk uitleven. Een mooie aanval die door Frans werd opgezet met een mooie middendreiging van Robert die de bal liet lopen, maar wel twee blokkerende mannen van de tegenpartij met zich meenam en daardoor kon Duncan van Senten de bal binnen heien bij de tegenpartij.

In de 2de set knalde Atalante wederom uit de startblokken. Een kleine voorsprong werd gepakt, maar deze werd teniet gedaan door Keistad, dat daardoor zelfs een kleine voorsprong nam. Echter was Atalante weer op tijd bij de les om het tij te keren en het spel weer te dicteren. Met goede servicebeurten werden de nodige puntjes gepakt. Keistad had geen antwoord. Met af en toe een goede aanval pakte Keistad een puntje mee. Een lastige serve van Keistad werd Atalante bijna fataal, maar Johan wisselde zichzelf in voor Tino. Atalante was alert genoeg om op tijd de serve van Keistad onder controle te brengen. Atalante trok de 2de set ook naar zich toe met 25-21.

In de 3de set kwam Erik Raket voor Duncan van Senten binnen de lijnen. In deze set ging Keistad zich ergeren aan de arbitrale beslissingen. De scheidsrechter had tot dan toe foutloos gefloten in hun ogen. Atalante bleef rustig, maar Keistad begon zich mede door de 2-0 achterstand aan alles te ergeren wat de scheidsrechter besliste. Dit zou de ploeg in de 4de set twee directe punten kosten, maar daarover later meer. Atalante liet zich hierdoor niet van de wijs brengen en speelde geconcentreerd door. Punt voor punt werd gepakt en waar het aan Keistadkant niet meer lukte, des te makkelijker ging Atalante spelen. Zowel het midden als de buitenkanten scoorden makkelijk waardoor er een grote voorsprong ontstond. Dit werd niet meer weggegeven en een 25-19 eindstand was het gevolg. Dit betekende dat er nu al 4 punten behaald waren, iets waar vooraf voor getekend zou zijn gezien de plaats van Keistad op de ranglijst. Nu de 4de set nog gespeeld diende te worden, wilden de Vinkeveners maar een ding: een 4-0 overwinning en de daarbij behorende 5 punten.

De 4de set was een hele rare. Een Keistad dat zich over alles opwond, spelers van Atalante die de mooiste reddingen verrichten en een speler van Atalante die zowaar een medespeler een kopstoot uitdeelde. Atalante nam een 5-0 voorsprong in de 4de set. Bij een 6-1 stand voor Atalante wond een speler van Keistad zich zo op dat er een gele kaart volgde. Dit betekent dat de tegenpartij (in dit geval Atalante) een direct punt krijgt. Hierdoor was het opeens 7-1 en was de tegenstander lam gespeeld. Ze besloten de scheidsrechter en deels Atalante te intimideren door niet meer te juichen bij een gescoord punt. Dit om de scheidsrechter te manipuleren. Atalante ging lekker door met aanvallen en de “steek’ op Robert door Frans was toch wel de mooiste uit de 4de set. Dit is een heel snelle middenaanval op 1 รก 1,5 meter bij de spelverdeler vandaan. Omdat Atalante de 4de set ook wilde winnen, gingen de heren overal voor. Een superredding van Johan krulde de bal over de netrand, maar de heren van Keistad hadden hier niet op gerekend. Gaandeweg de 4de set liepen de frustraties hoog op aan Keistad kant. Bij een 21-16 stand werd er wederom een gele kaart getrokken voor een speler van Keistad. Deze liep zo te mekkeren dat de scheidsrechter niets anders kon doen. Of de spelers van Atalante, de heren Johan en Frans hier zo van onder de indruk waren weten we niet, maar laatst genoemde gaf in een poging te bal te spelen Johan een welgemikte kaakstoot. Johan, lichtelijk aangeslagen liet zich vervangen door Duncan van Senten. Keistad pakte nog een puntje, maar zo lastig als ze waren in de 4de set, lieten ze de laatste bal bewust lopen waardoor deze na een redding in het achterveld door Atalante, midden in het veld viel bij Keistad. Een 25-18 eindstand was het gevolg en zodoende waren de 5 punten binnen.

De eerstvolgende wedstrijd van Atalante is op 4 november uit tegen Forza H2 in Amersfoort. Dit team bivakkeert onderin dus wellicht zijn er mogelijkheden voor Atalante om weer een aantal punten binnen te halen. Deze wedstrijd kent een aanvangstijd van 14:00 uur.

Bron: Duncan