V.V. Atalante dames 1 wint met verlies
26 september 2008

Na maanden zonder competitie kon het eerste damesteam gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame eindelijk weer de wei in. Twee speelsters verlieten het team, maar daarvoor in plaats kwamen Loes Kuijper (D2) en Astrid van de Water (Roda ‘23).

Helaas kende de start van het nieuwe seizoen wat opstartproblemen. Janine Könemann kampte nog steeds met een schouderblessure en Nancy Schockman kan door haar blessure niet als spelverdeelster spelen. Kortom, geen opgooiers meer over. Routinier en alleskunner Irma Schouten besloot zich echter om te scholen en daarmee beschikt Atalante D1 gelijk over de langste spelverdeelster van de promotieklasse.

De eerste wedstrijd was donderdagavond 25 september eindelijk een feit. Pas om 21:00 uur moest er gespeeld worden tegen de studenten van de VU Amsterdam, SVU D1 genaamd. Dit team is vorig seizoen gepromoveerd uit de eerste klasse en telde maar liefst elf meiden. Dames 1 moest het doen zonder Janine en Carin en was daardoor met slechts acht.
De eerste set werd gestart met in de basis Irma Schouten, Nancy Schockman en Mirjam van der Strate op buiten, Loes Kuijper en Astrid van de Water op midden en Suzan Heijne op de diagonaal.
Er werd goed en scherp aan de wedstrijd begonnen en dit leidde tot een kleine voorsprong. Echter op een stand van 5-7 ging het mis. Loes Kuijper voelde een tennisbal tegen haar kuit gegooid worden, oftewel ze had een zweepslag. Balen, want het team was erg blij met haar komst! Zij werd vervangen door Inge Tanja en speciaal voor Loes gaven de dames alles wat ze hadden. Met een goede service van Suzan Heijne werd de voorsprong verder uitgebouwd en niet meer weggegeven (17-25).

De tweede set werd op dezelfde manier gestart. Marlieke Smit kwam nu als libero in de wedstrijd voor Inge Tanja. Mirjam van der Strate en Nancy Schockman lieten zien over een afwisselend wapenarsenaal te beschikken aan de buitenkant. Tel daarbij de rake klappen van Astrid van de Water en de slimme ballen van Inge Tanja en de tweede setwinst was ook een feit (23-25).

Het jonge team van SVU wist echter niet van opgeven en kwamen meer en meer in hun spel. Door een slimme service werd er een voorsprong voor de Amsterdammers opgebouwd en Atalante kende veel problemen in het achterveld. De pass kwam niet meer goed bij spelverdeelster Irma Schouten, waardoor ook de aanvalsters niet optimaal benut konden worden. De spelverdeelster van SVU daarentegen serveerde er lustig op los en wist meer dan tien punten op rij te maken. De middenaanvalster van SVU ging helemaal los en bij die harde linkshandige aanvallen was Atalante kansloos. Met 11-25 droop het team van trainer/coach Sjaak Immerzeel af naar de andere kant van het veld.

Met hernieuwde moed werd de vierde set gestart. Inge en Astrid wisselde van positie en even leek het er op dat Atalante weer lekker in de wedstrijd zat. Dit was echter wederom van korte duur. Ondanks het harde werken wilde het allemaal even niet meer. Irma Schouten en Astrid van de Water probeerden het team op sleeptouw te nemen, maar de koek was even op. Ook deze set ging met dikke cijfers verloren (25-14).

Na een pittige toespraak van Sjaak Immerzeel wisten de Vinkeveense dames weer wat hen te doen stond. Winnen!!! Heel gretig stapten de meiden het veld weer in. Ze mochten beginnen met serveren en Irma Schouten zette gelijk druk (0-2). SVU kwam langszij, maar ze gaven niet op. De ene redding was nog mooier dan de andere en ook al zat het niet altijd mee, het team bleef gaan. SVU probeerde iets te doen, maar het niet toekennen van een punt bleef niet onopgemerkt bij Atalante en gelukkig ook niet bij de scheids. Van 7-6 werd het dan ook van 7-8 voor de Vinkeveense equipe en moest er gewisseld worden van speelhelft. Dit soort gedrag stond het team niet toe en met hernieuwde krachten werd er gestreden.

De voorsprong werd meer uitgebouwd door de middenaanvallen van Astrid. Ere wie ere toe komt…de spelverdeelster liet de laatste twee punten zien dat ze eigenlijk stiekem een ander soort speelster was en sloeg genadeloos hard zelf de ballen binnen (11-15). Een verbouwereerd SVU en publiek achterlatend, want waar kwam dat opeens vandaan.

Zo werd om half twaalf ’s avonds een zwaarbevochten 2-3 overwinning behaald op SVU D1 en is de kop er af.

Volgende week speelt dames 1 om 19:30 uur tegen Abcoude D3 in de eigen Boei.

Via deze weg wil het team ook graag Loes Kuijper heel veel beterschap wensen met haar herstel.

Bron: Nens