Scholentoernooi 2014

Atalante A-Side H1 equipe wint van SVU
27 september 2008

Vrijdag 26 september stond de 1ste thuiswedstrijd voor de lange mannen uit Vinkeveen op het programma. Voor dit nieuwe seizoen is een nieuwe sponsor gevonden. De naam die op de nieuwe shirts (nog in de maak) staat is die van A-Side. Dit dynamische bedrijf wat een gezonde groei doormaakt zal voortaan op de shirts van H1 staan. De heren van Atalante bewezen hun sponsor direct een goede dienst. Na een stroeve start werden de 2de en 3de set ruim gewonnen. De 4de werd nipt verloren waardoor de 1ste wedstrijd van het nieuwe seizoen direct in een 5-setter eindigde. De mannen uit Vinkeveen stapten als winnaars van het veld.

Een tumultueus einde van de 5de set ging er aan vooraf. Man van de harde klappen Erik Verbruggen moest aan het eind van de 5de set noodgedwongen vervangen worden. Vermoedelijk heeft Erik een blessure aan de achillespees waardoor hij vermoedelijk lang uitgeschakeld is. Terug naar de 1de set. Met invaller Rein Kroon op de bank als wisselspeler (aanvoerder Robert Hardeman was voor zijn werk afwezig) begonnen de mannen van A-Side aan hun eerste wedstrijd. Met de strak in het pak langs de lijn staande Erik Raket als assistent coach en hoofdcoach Martijn de Vries begonnen de mannen aan de 1ste set. Ging het de week daarvoor in de oefenwedstrijd nog prima, nu was het wennen aan het 1ste “echte” treffen met SVU. Pass foutjes en moeite met het vinden van de “gaten” zorgde ervoor dat de 1ste set ruim werd verloren met 16-25.

De 2de set was Atalante duidelijk bij de les. Ze namen in deze set een flink voorsprong en gaven deze niet meer uit handen. Ook de aanval begon te lopen en spelverdeler Frans Roos kon deze dan ook makkelijk bedienen. Voeg daar een goede service druk aan toe en de 2de set was voor de A-Side mannen uit Vinkeveen, 25-18.

De 3de set was een kopie van de 2de set. Ook hierin deelde de A-Side equipe de lakens uit. Mooi aanvalswerk, goed verdedigend werk plus de aanmoedigingen vanaf de tribune en de zijlijn zorgden ervoor dat de lange mannen in een “flow” kwamen. Het liep goed en ook de 3de set werd gewonnen met 25-18.

In de 4de set ging het gelijk op en werd SVU langzaam sterker. De A-Side mannen wisten lange tijd aan de goede kant van de score te blijven. Een sterke eindsprint van de gasten uit Amsterdam zorgde voor een kleine dip bij de Vinkeveners. De Atalante mannen dachten de wedstrijd al in de zak te hebben en rekenden op een 3-1 winst. Helaas was het toch SVU wat met een sterke eindsprint de set wist te pakken. De Atalante mannen hadden geen grip meer op de wedstrijd. Pass fouten en een te makkelijke aanval zorgden er voor dat SVU makkelijk punt voor punt inliep en uiteindelijk de set wist te winnen met 22-25.

De 5de set is er altijd eentje die alle kanten op kan. In veel gevallen wint het team die de 4de set ook winnend weet af te sluiten. Ook het team dat de 4de set verliest wil koste wat kost de 5de set winnen. Kortom een spannend affiche voor de 5de set. De A-Side mannen pakten direct een 3-0 voorsprong. Bij 8-6 werd er van speelveld gewisseld. De Atalante mannen wisten een voorsprong van 2 punten te houden. Bij 13-11 sloeg echter het noodlot toe voor Erik Verbruggen. De aanvaller op dreef zette aan voor een 3-meter aanval maar zakte ineen op de grond. Het spel ging nog even verder maar de gasten van SVU stopten met spelen toen zij de ernst van de blessure zagen.  Men dacht aan een zweepslag maar Erik gaf aan dat het net leek of iemand met een knuppel op zijn achillespees had geslagen. Het spel heeft 5 minuten stil gelegen door deze naar het zich laat aanzien ernstige blessure.

Met Rick de Groot op de plaats van Erik moesten de mannen zich weer zien op te laden. Het gemis van hun aanvaller was toch groot mede door het rendement van Erik. Het werd een spannend slot van de wedstrijd. SVU kwam op gelijke hoogte 13-13, en het werd zelfs 15-15. Gesteund door het inmiddels in zeer grote getale opgekomen publiek vochten de A-Side mannen voor wat ze wat waren. En het pakte goed uit. Atalante kwam gelijk met SVU, 17-17 en wist te scoren, 18-17. De serve was voor Atalante en aan Duncan de taak om goed te serveren. Toen de bal vertrok leek hij uit te gaan, maar een speler van SVU dacht daar anders over. Die wilde de bal bovenhands spelen maar de bal ketste via zijn handen tegen de muur. Hierdoor was de 19-17 setwinst binnen en ook de wedstrijd.

Een heerlijk begin van de competitie. De eerste 3 punten zijn binnen. Volgende week wederom een thuiswedstrijd voor Atalante. Er wordt gespeeld tegen De Spuyt om 21:00 uur.

Bron: Duncan