Scholentoernooi 2014

Minidag 24-9-22

De geschiedenis herhaalt zich voor H1 tegen Xenon
19 december 2008

Afgelopen dinsdagavond 16 december speelden het door A-side media gesponsorde 1e herenteam van Atalante de inhaalwedstrijd tegen Xenon uit Amsterdam. Dit team staat stijf onder aan in de competitie. Echter is dit geen garantie, dat er “even” gewonnen wordt van dit team waar ook al voor de bekercompetitie tegen gespeeld werd. Toen werd er een set verloren. Doelstelling was om de inhaalwedstrijd te winnen en zodoende 5 punten toe te voegen aan het puntentotaal. Echter herhaalde de geschiedenis zich weer. Na het laatste fluitsignaal bleek dat de heren uit Vinkeveen weer een punt hadden laten liggen tegen Xenon. Het werd uiteindelijk een 3-1 overwinning.

Met wederom een compleet andere samenstelling werd er begonnen met de wedstrijd. Met maar liefst 4 spelers uit heren 2 had coach Martijn de Vries mogelijkheden genoeg om te wisselen. Spelverdeler Frans Roos meldde zich met een blessure en begon uit voorzorg op de bank. Aangezien 2e spelverdeler Rick de Groot de laatste wedstrijden sterk staat aan te vallen werd besloten een beroep te doen op de spelverdeler uit heren 2, Rick van der Linden. Naast Rick begonnen Ton Plomp, Bas vd Lubbe, Rick de Groot, Robert Hardeman en Duncan van Senten aan de 1e set. Atalante begon voortvarend en nam al snel een ruime voorsprong. Xenon wist vooral via het midden gevaarlijk aan te vallen en deze middenman maakte de meeste punten. De buitenaanvallers van Xenon kwamen sporadisch door. Atalante daar in tegen wist elke aanval doeltreffend af te ronden. Hoewel de pass niet helemaal netjes lag wist Rick vd Linden toch zijn aanvallers te bedienen. Met een ruime voorsprong werd de 1e set gewonnen met 25-14.

In de 2e set kwam Sven Pothuizen binnen de lijnen voor Rick de Groot. Atalante wist weer het 1e punt te scoren. Xenon liet zich niet van de wijs brengen en speelden hun eigen spelletje. Atalante was serverend en blokkerend heer en meester deze avond. Vooral aan het net was Atalante ijzersterk. Blokkerend werden er veel punten gescoord. Ook deze set pakten de heren van Atalante, 25-19.

De 3e set is altijd een hele belangrijke. Aangezien de A-side media mannen de volle winst wilden deze avond gingen zij met volle overgave de 3e set in. Wederom was het 1e punt van de set voor de Vinkeveners. Dit gaf vertrouwen voor de rest van de set. Echter leek het of Xenon de laatste strohalm wilde pakken. Atalante bleef aan de positieve kant van de score maar kon niet echt een grote voorsprong nemen. Het “gaatje” bleef zo’n 3 a 4 punten. Natuurlijk is dat op het einde genoeg, echter krijgt de tegenstander de geest wil het nog wel eens raar lopen. Gedurende de 3e set overkwam het Atalante bijna. Een aan het begin genomen ruime voorsprong werd bijna teniet gedaan door Xenon. Gelukkig waren de heren tijdig bij de les en werden hier ook op gewezen door coach de Vries tijdens de time-outs. Atalante wist de lastige 3e set te winnen met 25-21.

In de 4e set mocht Rein Kroon zijn kunsten laten zien. Duncan van Senten werd op de diagonaal geposteerd en Rein Kroon ging op de rechtsvoor positie aanvallen. Xenon maakte dit keer het eerste punt en nam brutaal een 0-4 voorsprong. Coach de Vries schoof wat in de pass opstelling en dit resulteerde in 3 punten op rij voor Atalante. Hiermee waren zij weer “bij” Xenon. Xenon dicteerde deze fase van de wedstrijd. Tot overmaat van ramp moest ook Bas vd Lubbe het veld verlaten vanwege een blessure aan zijn knie die nog niet echt tot rust is gekomen. Ton Plomp kwam weer binnen de lijnen voor de rest van de 4e set. Zoals gezegd stond het blokkerend prima, echter aanvallend was het de 4e set te slap. Xenon greep zijn laatste kans en deed dit ook. De 4e set ging naar Xenon met 23-25.

Helaas voor Atalante geen 5 punten maar gezien de blessures was dit het meest haalbare voor de ploeg uit Vinkeveen. Voor de rest van het jaar zijn er geen wedstrijden meer maar op 6 januari 2009 zal er gespeeld worden voor de beker tegen Omniworld uit Almere. Omniworld speelt promotieklasse (dit is een klasse hoger dan Atalante speelt) maar staan daar onderaan in de competitie. Wellicht kansen voor de A-side media mannen om een ronde verder te komen. De aanvangstijd is nog niet vastgesteld maar zal vermoedelijk 21:00 uur zijn. De eerstvolgende competitie wedstrijd zal op zaterdag 10 januari zijn in en tegen Amsterdam.

Bron: Dunc