H1 nipt onderuit tegen De Spuyt
14 januari 2009

Op dinsdag 13 januari speelden de A-side media mannen tegen de nummer 2 uit de competitie. De volleyballers van De Spuyt waren de gastheren van Atalante. Deze ploeg uit Amsterdam stond op de 2de plaats en het zou een zware kluif worden om punten mee naar huis te nemen. Extra tegenvaller was de afzegging van Leonard 2 uur voor de wedstrijd, temeer hij afgelopen zaterdag de sterren van de hemel speelde. Met Rein Kroon en Sven Pothuizen vertrokken de mannen naar Amsterdam met de wetenschap dat de thuiswedstrijd kansloos verloren ging met 0-4. De A-side media mannen namen een 0-2 voorsprong maar konden deze niet vasthouden. Ze verloren uiteindelijk met 3-2.

De basis voor de 1ste set bestond uit Rein Kroon, Sven Pothuizen, Rick de Groot, Bas van de Lubbe, Frans Roos en aanvoerder Robert Hardeman. Wisselspeler Duncan van Senten begon op de bank. Atalante had de toss gewonnen en begon met serveren. Het spel golfde op en neer en de punten werden gelijk verdeeld in het begin. Atalante speelde met servicedruk en daar had De Spuyt veel moeite mee. De pass lag slecht aan Amsterdamse kant en daar profiteerde Atalante optimaal van. De mannen van De Spuyt vonden elkaar minder goed dan de A-side media mannen. Vooral de middenaanvallers Bas van de Lubbe en Robert Hardeman kenden een heerlijke avond. Atalante won de 1ste set met 24-26.

In de 2de set begon het zelfde 6-tal. Deze set startten de A-side media mannen rommelig. De Spuyt had het betere van het spel, of beter gezegd was gelukkiger in de afwerking. De heren uit Vinkeveen maakten teveel persoonlijke foutjes waardoor ze zichzelf onnodig in de problemen brachten. Via 6-2 en 10-5 werd het 17-12 en leek de set verloren. Leek, want een wederopstanding van de heren uit Vinkeveen bracht een prachtig slotakkoord van deze set. Ook de buitenaanvallers scoorden nu met hun aanvallen waardoor het minder voorspelbaar werd. De A-side media mannen knokten zich naast De Spuyt en gingen er overheen om in wielren termen te spreken. Ook de 2de set werd met het kleinst mogelijk verschil gewonnen, 23-25.

Never change a winning team, met dit gezegde gingen de heren de 3de set in. De start was wederom niet goed te noemen. Ook hierin werd een achterstand opgelopen. Deze achterstand werd niet kleiner gedurende de set. Tijd om iets te proberen. Rein werd gewisseld en Duncan betrad het veld. Inmiddels was de stand 20-12 in het voordeel van De Spuyt. De wissel had niet het gewenste effect helaas. Er volgde een kleine opleving, van 20-12 werd het 20-17 maar daarna voltrok De Spuyt het vonnis. Zij wonnen de set met 25-20.

“Dan maar de 4de set pakken”  was de veel gehoorde opmerking in de rust van de 3de naar de 4de set. Met Rein op de bank begonnen de heren aan de 4de set die zij wilde winnen. Echter was het wederom De Spuyt die een voorsprong pakte en deze ook vrij eenvoudig wist vast te houden. De pass lag niet goed en fouten in de aanval, door in het net te slaan of te eenvoudig aan te vallen zorgden ervoor dat De Spuyt gemakkelijk uit kon lopen. Het was zeker niet de sterkte van De Spuyt maar fouten aan Atalante kant die voor een voorsprong zorgde voor de Amsterdammers. Middels een paar mooie 3-meter aanvallen kon Atalante nog een paar mooie punten pakken maar veel hielp het niet. Ook de 4de set was voor De Spuyt, dit keer met 25-19.

De 5de set zou scherprechter moeten worden voor deze zeer sportieve wedstrijd. De toss werd gewonnen door Atalante en het 1ste punt was voor Atalante. De vreugde was van korte duur, want De Spuyt nam al snel weer de regie over. Bij een 8-4 stand werd er van velddeel gewisseld. De “spirit” was uit het team en De Spuyt speelde de wedstrijd simpel uit. Met een 15-10 eindstand was De Spuyt winnaar geworden van de 5de set. Gezien de stand op de ranglijst werd er op voorhand getekend voor 2 punten, echter gezien het wedstrijdverloop had er meer ingezeten deze avond. Neemt niet weg dat de Atalante heren blij zijn met dit resultaat en zij lekker bovenin mee blijven draaien. De volgende wedstrijd is ook weer een leuke wedstrijd, die tegen “buurman” Martinus uit Amstelveen. Deze wedstrijd is op 23 januari in sporthal de Boei te Vinkeveen en kent een aanvangstijd van 21:00 uur.

Bron: Duncan