Atalante A-side wint met 0-4
05 oktober 2009

Zaterdag 3 oktober speelde het eerste herenteam van Atalante Vinkeveen uit tegen Allides H2 in Haarlem. De A-Side mannen wonnen overtuigend met 0-4 en pakten zo de volle winst van 5 punten! Nimmer kwamen zij echt in de problemen en met coach Erik Raket en invaller Erik Verbruggen, was het duidelijk dat ook zonder de flegmatieke Bas van der Lubbe er flitsend gevolleybald kan worden.

De tweede wedstrijd leek een uitdaging te worden, aangezien Bas van de Lubbe verstek moest laten gaan en er geen overduidelijke invaller voor deze middenpositie is. Gelukkig was daar Erik Verbruggen. Erik speelt momenteel in Heren 2, omdat hij herstellende is van een achilleshielblessure, maar is het spelletje nog niet verleerd. Passend staat hij nog steeds zijn mannetje en ook aan het net maakte hij op de middenpositie zijn punten. Samen met Frans Roos, Robert Hardeman, Sven Pothuizen, Leonard de Jong, Rick de Groot en Martijn de Vries begon Erik Verbruggen aan de wedstrijd.

Coach Erik Raket liet er geen gras over groeien en liet meteen merken dat hij weer terug is op het oude nest; er moest en zou gehakt worden gemaakt van de jonge jongens uit Haarlem. Hij wees Heren 1 op de mentale zwakte van de tegenstander en wist iedereen scherp te houden met gerichte coaching en luide aanmoediging. 19-25 was dan ook een logische uitslag van de 1e set waarmee de A-Side mannen de toon hadden gezet.

De 2e set bleef Atalante onverstoorbaar doorgaan. Spelverdeler Frans Roos bleef de juiste keuzes maken en zorgde er menigmaal voor dat Leonard de Jong de ballen snoeihard over het blok kon slaan, onhoudbaar voor de Haarlemse verdediging. Alles draaide zo goed dat er volgens de coach gevarieerder kon worden aangevallen en er zelfs combinatieaanvallen mogelijk waren. Aldus geschiedde en dat resulteerde in een 15-25 overwinning.

De angst van elke coach is de 3e set nadat de eerste twee overtuigend zijn gewonnen. Kan het team nogmaals de concentratie opbrengen? Is de tegenstander getergd? Loop je tegen een achterstand aan? Inderdaad, Atalante Heren 1 liep tegen een achterstand aan, omdat de gretigheid van Atalante was omgeslagen in rommelig spel. Ondanks een redelijke pass lukte het de A-Side mannen niet om weg te lopen van de tegenstander. Sterker nog: Allides H2 pakte een 23-18 voorsprong! Atalante liet zich vervolgens weer van de beste kant zien en bracht de stand terug tot 24-24. Erik Verbruggen vond ook nog dat hij iets goed te maken had en serveerde ten slotte twee directe punten: 24-26

De jongens uit Haarlem kwamen dat huzarenstukje niet meer te boven en lieten in de 4e set weinig moois zien. Het was dat Atalante de druk van de ketel haalde en enkele punten cadeau gaf, anders was de score dramatisch geweest. Nu bleef het bij een sportieve 19-25.
Atalante A-Side Heren 1 stijgt hierdoor naar de 5e plek en speelt de komende wedstrijden woensdag 7 oktober om 20:30 uur in Haarlem en vervolgens vrijdag 16-10 om 21:00 uur in de Boei.

Bron: Martijn