H1 wint van Keistad H5
17 december 2006

Vrijdag 15 december speelde het door Mulder Transport gesponsorde eerste herenteam van volleybal vereniging Atalante hun laatste wedstrijd van het jaar 2006. Dit bracht de mannen naar Keistad in Amersfoort. Met 3 invallers uit H2 schoten de Vinkeveners uit de startblokken. Met goed verzorgd volleybal werd Keistad overklast en pakte Atalante een 0-2 voorsprong. Toen de sterkste aanvaller van Keistad zijn knie verdraaide en daardoor gewisseld moest worden, bleek er geen vuiltje aan de lucht voor de Vinkeveners. Zij kwamen echter bijna van een koude kermis thuis. De 3de set werd nipt verloren en ook de 4de set werd een prooi voor Keistad. Gelukkig waren de mannen op tijd weer scherp om toch de beslissende 5de set te pakken. Hierdoor werd het jaar toch nog positief afgesloten.

Met maar liefst 3 invallers togen de Vinkeveners naar Amersfoort. Uit H2 waren van de partij: Bas vd Lubbe, Bas Bouwknegt en Sven Pothuizen. De twee linkshandige aanvallers, Robert Hardeman en Erik Raket ontbraken. Tevens was Johan van Westendorp afwezig. Hij was wel in Amersfoort alleen was hij zo’n goede 1,5 kilometer verderop in een andere sporthal aan het coachen (D1).

Atalante startte dus voortvarend tegen Keistad en al snel werd er een grote voorsprong genomen. Bij 4-13 nam Keistad een time-out. Na de time-out was hetzelfde spelbeeld te zien. Keistad dat zocht naar ritme en aan de andere kant Atalante dat makkelijk de punten pakte. Mede door de goede passing wist Frans iedere aanvaller die aan het net verscheen makkelijk te vinden en zij lieten het op hun beurt niet af weten. Met een 14-25 eindstand was de 1ste set voor Atalante.

In de 2de set startte Atalante wederom sterk. Ook hierin was goed te zien waarvoor de Vinkeveners gekomen waren: winst. Deze set verliep voor Atalante zeer voorspoedig en ook hierin werd een voorsprong genomen. Niet zo’n grote voorsprong als in de 1ste set, maar toch een kleine voorsprong die tot het einde van de set werd vastgehouden. Zo werd ook de 2de set een prooi voor Atalante, 19-25.

In de 3de set was het wederom Atalante dat liet zien wat volleybal was. Echter bleek Keistad taai, want zij bleven goed bij. Bij een 14-14 stand kwam de sterke middenaanvaller van Keistad bij een landing na een blokkeeractie op een voet van een medespeler terecht. Hierdoor klapte hij door zijn knie. Na een oponthoud van een aantal minuten bleek dat verder spelen niet ging. Of het nou alle commotie was of dat de Vinkeveners onder de indruk waren van het geheel, feit was wel dat Atalante het niet afmaakte. Sterker nog, door het gemis van hun sterkste middenman ging Keistad alles of niets spelen met het resultaat dat zij de 3de set pakten met 29-27. Atalante had kans om de 3de set te pakken, maar telkens weer wisten zij het niet af te maken. Keistad had het geluk aan hun zijde. Door persoonlijke fouten aan Atalantekant pakten zij uiteindelijk de 3de set.

Na de veldwissel en in het begin van de 4de set leek Atalante weer bij de les. Er werd weer een voorsprong genome. Aanvallend en passend ging ook alles weer goed, maar bij de 10 punten ging het mis. Keistad kwam terug en hun eindsprint was een hele sterke. Passend was Atalante het volledig kwijt en ook aanvallend waren er tal van misverstanden. Middels 2 time-outs werd getracht de boel op scherp te zetten, maar de “magie” van de eerste 2 sets bleek verdwenen te zijn. Keistad profiteerde hier volop van en zodoende was ook de 4de set een prooi voor Keistad, 25-17.

Na de toss wie mocht beginnen met serveren in de 5de set spraken de Vinkeveners één ding af: ze zouden met winst vertrekken uit Amersfoort. Dit was niet tegen dovemansoren gezegd. Iedereen deed goed zijn werk, maar alles moest gegeven worden. Het ging gelijk op, om en om pakten beide ploegen hun puntjes. Het was toch Atalante die als eerste bij de 8 puntengrens was, wat veldwissel betekende. Keistad en Atalante maakten er een spannende 5de set van. Het bleef gelijk op gaan en bij 14-14 kon het nog alle kanten op. Atalante trok aan het langste eind en met een 14-16 eindstand was de wedstrijd voor Atalante. Hierdoor kunnen zij 3 punten toevoegen aan hun puntentotaal.

De eerstvolgende wedstrijd zal op 12 januari a.s. zijn en dan zijn de heren van Wilhelmina, tevens uit Amersfoort, te gast. Deze wedstrijd heeft als aanvangstijd 21:00 uur en zal gespeeld worden in thuishal, sporthal de Boei te Vinkeveen.

Bron: Duncan