Scholentoernooi 2014

H1 pakt 5 punten en klimt naar gedeeld 3e plek
04 april 2011

Afgelopen zaterdag moesten de mannen van A-side aantreden tegen de hekkensluiter van de poule: Gemini HS2 uit Hilversum. Na de 3-1 winst tegen Vanetie Casting 2 dagen ervoor stonden de Vinkeveners op een comfortabele 4e plek met uitzicht op een 3e.  Helaas moest aanvoerder en middenman Robert Hardeman zich afmelden voor deze wedstrijd vanwege andere verplichtingen. Voor hem in de plaats speelde Han Feddema uit Heren 3 mee.

De eerste set werd begonnen met Frans als spelverdeler, Erik Verbruggen en Leonard de Jong op de buitenaanval, Bas van der Lubbe en Han Feddema op het midden en Martijn de Vries op de diagonaal. Sven Pothuizen bleef als wissel aan de kant. Na het eerste fluitsignaal ging Atalante meteen vlot van start en wist binnen korte tijd uit te lopen tot een behoorlijke voorstand. Gemini had duidelijk moeite met in het spel te komen en kon weinig dreiging bieden met hun aanvallen. De punten die zij deze set op het scorebord kregen waren meer te wijten aan fouten aan de kant van Atalante dan aan aanvallende successen van de tegenpartij. Deze set werd zonder al te veel moeite uiteindelijk afgesloten met: 14-25

Vol vertrouwens werd dan ook begonnen met de 2e set. Martijn wisselde zijn plek hiervoor af aan Sven die stond te popelen om ook zijn bijdrage aan een overwinning te mogen leveren. Binnen korte tijd stond Atalante reeds op een redelijke voorsprong. Toch wisten de mannen het vrije spel van de 1e set niet vast te houden. Er werden veel persoonlijke fouten gemaakt, vooral in de pass. Voor Frans was het dan ook bijna een onmogelijke taak om uit deze afzwaaiballen nog een redelijke set-up te toveren waardoor er veel onnodige punten werden verspeeld. Gemini daarentegen raakte langzamerhand beter in hun spel en maakte dankbaar gebruik van het gepruts van Atalante. Waarschijnlijk waren de mannen van A-side deze zaterdagmiddag nogal bevangen door de plotselinge warmte van deze dag want het algehele tempo en focus in de wedstrijd lag erg laag. Gelukkig was Leonard de enige van het team die echt topfit was. Hij offerde zich dan ook dapper op om de kar te trekken en wist meerdere punten op de buitenkant te scoren met genadeloos harde aanvallen. Gelukkig  kwam Atalante hierdoor weer enigszins terug op de rails. Uiteindelijk werd de set werd met pijn en moeite gewonnen met 23-25.

Het leek erop dat Atalante zich de 3e set weer enigszins had hersteld van de moeizame voorgaande set. Leonard had uitgeblust en emotioneel leeg plaats gemaakt voor Martijn, die op zijn beurt binnen het veld wisselde met Sven. De pass was inmiddels ook iets beter gaan lopen waardoor Frans de aanvallers van op maat gemaakte set-ups kon voorzien. Er werd er dan ook stevig op losgeslagen. Bas scoorde menig bal met de korte middenaanvallen, terwijl Han met zijn karakteristieke molenwiek ook enkele punten wist te scoren. Ter afwisseling op de harde aanvallen wist Frans ook verscheidene punten te maken met mooi geplaatste prikballen over het net. Op de buitenkant en diagonaal leverde Sven, Erik en Martijn ook degelijk werk af door meerdere malen met hun smash of technisch geplaatste bal het blok van Gemini vakkundig te omzeilen. Deze set werd met ruime cijfers afgesloten: 15-25.

De 4e set werd met dezelfde opstelling gespeeld. Het was duidelijk dat Gemini geknakt was waardoor er bijna geen gevaar meer van uitging voor Atalante. Het was dan ook slechts een kwestie van geen gekke dingen doen en degelijk uitspelen. Deze enigszins saaie en rommelige set werd uiteindelijk op routine gewonnen met onnodig krappe cijfers: 19-25.

Door deze 4-0 winst staat Atalante nu op een gedeelde 3e plaats samen met Sovoco. Met nog 2 wedstrijden voor de boeg tegen teams uit de onderzijde van de poule is het zaak dat Atalante deze wedstrijden met winst afsluit om deze plek veilig te stellen. De eerstvolgende wedstrijd is vrijdag 8 april om 21:00 in de Boei tegen Spaarnestad HS3.

Bron: Leonard