Vinkeveense plassen 2

Glad ijs brengt D2 slechts twee punten
12 januari 2012

Op de eerste speeldag in het nieuwe jaar, zo’n maandag 9 januari, toog de Haaxman equipe met 10 leuke dames naar de Beyneshal in Haarlem voor de laatste wedstrijd in de eerste ronde en wel met het voornemen om de zesde positie tegen hekkensluiter Spaarnestad D5 te verstevigen. De knieblessure die Annike van Kouwen een maand eerder had opgelopen vraagt nog zeker wat weken langer herstel, uiteraard was de schaatsfan wel aanwezig voor vocale en handmatige support. De aankomsttijd in Haarlem was gewoon strak, bijna alle auto’s kwamen zonder omleiding of afleiding en zonder blokjes te raken op een prima tijd door.

De eerste set begon een ietwat met de handrem er op (schaatsbeschermers aan?), te voorzichtig en niet pittig genoeg. Verder waren de lange Haarlemse meiden lekker aan het blokkeren en ook hun aanval zat er lekker in. Vinkeveens spetteren deed het daarentegen nog niet. Veel foutjes van allerlei aard zorgden voor een zeer spannend einde: 25-23 verlies. Dat deed alle ijszeilen bijzetten, de inmiddels warm gedraaide middenblokkeerder Debbie vd Hoorn en buitenaanvaller Natalie van Scheppingen maakten mooi entree in de tweede set. Ondanks de voorsprong werd echter wederom niet doorgepakt en dreigde het weer een zelfde achter de feiten aan schaatsen te worden tegen een Haarlemse ploeg dat alleen maar beter haar draai vond. Setcoach Jet Feddema zette flink orde op zaken via een time-out, en de brede bank zette de positieve ondersteuning krachtig en vooral luidruchtig bij. Kortom, eindelijk actie en herrie in de tent dat de ploeg eindelijk aanzwengelde en tot lekkere combinaties en vooral scores aanzette. De dames waren begonnen: 17-25 winst. In de derde set ging het in de zelfde trend voort, de Atalanters bleven het heft in handen houden, bijgestaan door de zevende m/v op de bank. Vooral Tineke Vellekoop was waardevol op de buitenkant en bezorgde het team heel steady diverse punten. Wederom 17-25 winst.

In het vierde bedrijf werd de strijd weer meer gelijk. De thuisploeg zette een tandje bij en vooral qua service pass werd het lastiger voor de Haaxman ploeg. Ook aanvallend ging het fanatieker, de verdediging werd een feller vuur aan de schenen gelegd. Bij elkaar resulteerde dit in zo’n 5-6 punten achterstand aan het begin van de set dat slechts moeizaam ingehaald werd. De Vinkeveense ploeg raakte de grip kwijt van twee voorgaande sets, patronen werden minder in acht genomen, passes verkeerd overgenomen in een poging de ijstijd te keren.. en dat soms zelfs resulteerde in ballen die tussen twee verdedigers in op het ijs plofte.. Ook te scherpe of onzuivere passes werden buiten het verdeelpatroon overgenomen, de duidelijkheid en communicatie zakten weg tot rommelig en wat onzeker spel. Ondanks wissels, time-outs en dweilpauzes werd via 15-9 achter weliswaar een flinke inhaalslag gedaan maar die koers kwam te laat en met een spannende eindsprint trok Spaarnestad met 25-23 aan het langste eind. De laatste set begon wederom met een achterstand, de gastploeg kon de goede schaatsbaan niet meer terug vinden: 15-9 verlies. Met een beetje katerig gevoel gingen 2 punten mee naar Vinkeveen en 3 punten bleven bij Spaarnestad dat beter had gespeeld dan de 12e plek had doen vermoeden. Volgende week vrijdag om 19:30 is de volgende wedstrijd in De Boei tegen directe opponent De Spuyt D1 (5e) uit Diemen.

Bron: mi

Volg Atalante Vinkeveen