Scholentoernooi 2014

Minidag 24-9-22

Mooi paassie prima kaassie voor Atalante D2
13 januari 2013

Vrijdag 11 januari speelden de dames van Atalante D2 hun 10de wedstrijd in de eerste ronde. Nog geen wedstrijd werd verloren, de Vinkeveense Haaxman dames staan strak aan kop, mag ook wel na de degradatie van vorig seizoen. Verder is de Amersfoortse poule iets sterker dan de Haarlemse van vorig seizoen en vooral tegen de top 5 teams worden leuke partijen gespeeld. De uitwedstrijd was al een mooi sympathiek duel geweest met een 1-3 winst tegen een toen nog ietwat gehavend team van Prima Donna Kaas D4 uit Huizen, tweede in de poule.

De thuisdames hadden de groengele tenues een aantal weken niet aan gehad en dat was ook wel te zien aan het soms vrij onwennige spel, verward keken de dames naar ballen die onverwacht dichtbij op eigen grond vielen, gatenkaas! De jonge dames uit Huizen oogden lang, strijdig en vooral eager. Ze zagen dat de koploper er niets van bakte en roken hun kaas. Foute service passes scoorden tal van tegenpunten en als een enkele pass en set-up wel aardig voor kwam was er nog te veel twijfel om verzekerd af te maken. Wisselcoach Annemarie Bakker nam wederom een time-out, duidelijkheid en overtuiging in de eigen basis was het advies. Maar het serveerwerk uit Huizen leek onvoorspelbaar met verschillende wegschieters tot gevolg. Rapido stond de thuisploeg met 9-15 achter. Via 9-18 en een wissel op 10-21 wist de ploeg nog iets terug te komen, maar dat was véél te laat en een lelijke 16-25 stond op het telbord.

Het eind van de eerste set was de beoogde koers en vlijtig werd hard doorgewerkt en allengs werden minder fouten gemaakt. Met name bij de service pass kwam veel verbetering door flexibel in de startopstelling aan te passen wanneer nodig. Steeds beter kwam inzicht hoe de jonge kaasdames serveerden en daar werd steeds alerter op aangepast. Goeie pass was goeie kaas! Dat hielp vertrouwen terug te winnen en de gasten kwamen lang zo makkelijk niet meer tot scoren. Overtuiging groeide, de service werd strakker en een mooie gelijkwaardige strijd ontstond. Nog niet eens optimaal maar wel groeiende, het team was 'aan' en het overwicht kantelde: Met 25-20 pakten de Haaxman dames de tweede set.

De opstelling bleef in set 3 staan, voort met het winning team. De Donna’s uit Huizen hadden een flinke kater opgelopen en dat was kasie voor de Vinkeveense ladies. De service reeksen werden nog pikanter en als de bal terug kwam waren alle onderdelen pass, set-up en aanval gewoon goed. Sterker nog, met name Annemarieke haalde diverse malen genadeloos uit op de buitenkant, echt onze lekkerste kaas tussen de gaten en helemaal op dreef. Met maar liefst 25-7 werd de set gepakt. (Dat zal Jan R leren door aan het begin van set 3 vanaf het andere veld te stangen: 'die pakken jullie niet'...)

In de laatste set kwam Debbie terug op het midden. Ook het team uit Huizen kwam in de vierde set heel sterk terug. Lange taaie rally’s waarbij beide teams echt moesten zoeken naar de gaten in de kaas. Het midden werd goed verdedigd, de hoeken vielen vaker scorend vrij. Door volle inzet en aanmoediging bleef het geelgroene vuur aan. De inmiddels uitgespeelde mannen van H3 deden nog wat huphup olie op het vuur, en dat maakte verschil. Met 25-21 werd de 3-1 winst van een wisselende en goed herstelde leuke afwisselende kaasproeverij bijgeschreven!

Bron: mi