Vinkeveense plassen 2

Krakert koploper Atalante H1 tegen Oberon (2e)
02 februari 2014

Op vrijdag 31 Januari stond de kraker gepland tussen de toen nummer 2 Oberon tegen de nummer 1 A-Side Atalante. Aangezien Oberon 19 punten achter stond op Atalante, lag de druk wel bij de mannen uit Weesp. Het beloofde dan ook een spannnende wedstrijd te worden wilde Oberon nog enige aanspraak kunnen maken op het kampioenschap.

De 7 man sterke ploeg uit Vinkeveen begon met Frans in het veld als spelverdeler en Jeroen op de bank als coach. Voor de rest stond iedereen op zijn oude vertrouwde plekje in het veld. Oberon begon sterk en zette Atalante meteen onder druk met hun moeilijke service. Frans moest regelmatig de benen uit zijn lijf lopen om nog een redelijke set-up van de matige pass te maken. Het verliep stroef bij de groen-gelen en Oberon maakte daar dan ook gebruik van. Atalante kon dan ook niet echt weglopen bij Oberon tot op 9-9. Yorick maakte een goede serviceserie, waarbij hij geholpen werd door het goede blok en verdediging van Atalante. Oberon werd daardoor gedwongen om op 9-13 een timeout te nemen om de flow van Atalante te doorbreken. Op 17-19 werd er zelfs een dubbele wissel toegepast om drie aanvallers aan het net te houden bij Oberon. Atalante zou willen dat ze die luxe hadden om dat ook te kunnen doen. ;-) De dubbele wissel bracht alleen niet echt het resultaat dat ze wilden bij Oberon. Atalante bleef toch een kleine voorsprong behouden en was zelfs een puntje gegroeid toen de dubbele wissel weer werd terug gedraaid op 20-23. Dit deed Oberon om weer 3 aanvallers aan het net te houden. Deze keer had het wat meer effect voor Oberon en kwamen ze zelfs weer op 22-23. Maar aan het einde was de nummer 1 van de competitie toch te sterk en trok de set uiteindelijk met 23-25 naar zich toe. De kop was eraf en het was moeizaam gegaan voor A-Side Atalante H1.

Set 2 werd gestart met Frans op de bank die toch wel een beetje begon te voelen dat je op die leeftijd niet de dag daarvoor je halve tuin moet leegrooien en spitten. En dan nog verwachten dat je de sterren van de hemel speelt zonder last van je rug te hebben. :-)

Atalante begon meteen sterk met een goede serviceserie van Jeroen, wat Oberon al vroeg in de wedstrijd dwong om een time-out te nemen op 0-4. De druk zat er aardig op bij Oberon. Atalante bleef dan ook met degelijk spel en niet al teveel fouten die voorsprong behouden. Toch slaagde Oberon er weer in dichterbij te komen en het gat te verkleinen to 2 punten. Frans nam dan ook op 20-22 een timeout om het goede spel van Oberon aan het wankelen te krijgen. Want de mannen uit Weesp waren rap bezig met een inhaalslag. Gelukkig voor Atalante bleef de inhaalslag steken op de 22 punten en konde de A-Side mannen de set binnen halen, met als 22-25 als uitslag. 0-2 voor de groen-gelen.

Maar Atalante was gewaarschuwd en namen die waarschuwing dan ook ter harte. De 3e set werd er dan ook weer een beetje het niveau gehaald wat we van A-Side Atalante gewend waren. De pass kwam wat beter aan en Jeroen kon daardoor beter variëren met zijn aanvallers. Erik (ja Bas met een K) werd een aantal keren mooi vrij gespeeld met een kruisstaffel waar niet eens een blok bij in de buurt kwam. Deze set werd Oberon compleet overlopen door Atalante dat zeer sterk speelde en Oberon geen kans gaf om zich te herstellen. Zelfs de time-out op 8-16 en de wissel op 12-21 kon daar niets meer aan veranderen. Dit resulteerde dan ook on een mooie 12-25 uitslag voor de 3e set en een 0-3 voorsprong voor Atalante.

Nu ga ik een stukje schrijven wat ik al in tijden niet gedaan heb. Eens kijken of ik dat nog kan.

Set 4 speelde Atalante alsof ze al gewonnen hadden. Dat was in feite ook zo, maar er kon nog een puntje extra gehaald worden. De concentratie was helemaal weg bij de A-Side mannen en Oberon maakte daar dan ook dankbaar gebruik van door meteen een voorsprong te nemen van 3 punten. Op 7-4 werd dan ook door Atalante hun eerste time-out aangevraagd. Maar het tij kon niet worden gekeerd en Atalante bleef ongeconcentreerd. Oberon kwam zelfs op een 20-14 voorsprong! Maar dit liet Atalante zich niet zomaar gebeuren. Het vuur kwam weer terug en de inhaalslag werd ingezet door Atalante. Oberon kreeg het dan ook niet zomaar cadeau aan het einde van de 4e set. Oberon zag zichzelf dan ook gedwongen om de stoomwals een halt toe te roepen door een time-out te nemen op 22-18. Maar Atalante stoomde gewoon door en kwam door de goede serviceserie van Yorick terug tot 24-23! Zat het er dan toch nog in voor Atalante?

De service van Atalante was goed en Oberon kon de service niet goed verwerken. Toch ging de pass achterover naar de diagonaal van Oberon die hem via het blok van Atalante in een boogje naar de midachter positie toe over de linksachter Iwan heen. Yorick dook naar voren om de bal te passen maar gleed daarbij helaas uit en misde daardoor de bal. 25-23 verloren!?!?!? De eindsprint van Atalante kwam helaas te laat, maar het scheelde niet veel.

1-3 en vier punten voor de A-Side mannen uit Vinkeveen. Deze uitslag brengt ook meteen een verschuiving in de stand met zich mee. US staat nu op de 2e plaats met 48 punten en Oberon op de 3e plaats met 46 punten, beide uit 15 wedstrijden. Atalante ligt nog steeds goed op kampioenskoers met 68 punten uit 15 wedstrijden.

Sportieve groet en misschien tot ziens op vrijdag 7 Februari om 21:15 in de Boei te Vinkeveen.

Bron: Iwan