‘Zet hem op, dorpsgenoten!!’
09 maart 2014

Op dinsdagavond 4 maart vertrok dames 1 gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame vol goede moed naar Amsterdam. Een coach was niet paraat, want dinsdagavond is voor velen de avond van de training. Maar de dames hadden elkaar even goed opgepept en ze zouden dit als team gaan doen. Want de opdracht was vijf punten mee te nemen naar huis. De tegenstander Netzo staat namelijk op de laatste positie in de poule. En de vijf punten zijn hard nodig om uit de gevarenzone te blijven voor degradatie. Jana is aan het genieten van een heerlijke vakantie en dit is ook de reden dat ze als versterking Joke Ruizendaal mee hebben gevraagd. Bij het inspelen werden we nog aangemoedigd door een fanatieke dorpsgenoot: ‘Zet hem op, dorpgenoten!!’ Helaas is het nog steeds onduidelijk wie deze vriendelijke man nou was.

De eerste set begonnen we met de opstelling die wij van Erik hadden gekregen welke is opgemaakt a.d.h.v. de oefenwedstrijd tegen dames 2. Door een lekkere servicereeks van Tineke liepen we flink uit en hadden we uiteindelijk een voorsprong van wel zeker 10 punten. De tegenstander speelde rommelig en wij draaiden als een tierelier. Na een dubbele wissel bij de tegenpartij merkten de dames uit Vinkeveen al snel een verschil en kwam Netzo steeds maar dichterbij. De passes van Marjan lagen nagenoeg perfect. Zelfs even met het linkerbeen omhoog om de bal perfect bij Wilma te krijgen, maar helaas maakten wij het niet af. Uiteindelijk kwam Netzo zo dichtbij dat ze de set uit handen hebben gegeven met de stand 28-26.

De tweede set begonnen de dames met de opdracht om als team te gaan spelen. Vol fanatisme en enthousiasme speelden ze de eerste paar punten en stonden ze al snel op voorsprong. Mede door een fantastische service reeks van Mirjam. Maar ook in de tweede set kwamen de dames van Netzo dichterbij. De tegenstander is een geroutineerd team met veel ervaring. Zij zochten de gaten op en wij reageerden daar uiteindelijk wel op, maar het werd nog spannend aan het einde van de set. Ballen die werden overgenomen terwijl Wilma er toch echt steeds is om een goede set-up te geven.  Uiteindelijk pakten de dames uit Vinkveen deze set met 23-25.

In de derde set kwam onze Joke(R) in het veld en die draaide soepel mee en scoorde flink op het midden. De passes lagen ook perfect met hier en daar een uitzondering, maar Mirjam loste dit op door zelfs door haar knieën te gaan en middels een sliding nog een perfecte set-up te geven. Carin maakte op de buitenkant meerdere punten met een ingehouden aanval, zodat het centrum werd bereikt bij Netzo. Het centrum werd tevens vaak gevonden door Marjan die een zeer onopgemerkt tikje gaf vanuit het midden, om zo de tegenstander te misleiden. Door zelf slim te spelen en af te wisselen in de aanval hebben de dames deze set met een stand van 14-25 kunnen winnen.
In de vierde set waren ze er van overtuigd de vier punten mee naar Vinkeveen zouden gaan. Maar door veel fouten aan onze zijde en een rommelig spel eindigde deze set in 25-19.

De vijfde set moesten zij dus echt winnen wilde ze nog iets van een euforie stemming overhouden aan deze dinsdagavond. Omdat de vierde set zo rommelig was en niet goed liep werd er gekozen voor ‘het roer om’. Annike op buiten, Carin op de diagonaal. Wilma en Tineke aan de kant. Er werd keihard gevochten er werden lange rally’s gespeeld. Mooie aanvallen van Natalie op de buitenkant die vaak scoorde achterin het veld. Het zag er goed uit, maar na een flink bevochten set heeft dames 1 toch de vijfde set ook niet kunnen winnen. De set eindigde in 15-13.
Uiteindelijk is dames 1 een plek gestegen en hebben ze een wedstrijd minder gespeeld dan het team wat onder hun staat.

Bron: Tineke