Knappe 4-0 zege Heren 1
26 oktober 2014

Twee weken na de onnodige nederlaag tegen Spaarnestad, boekte de Atalante-heren thuis in Vinkeveen een knappe 4-0 overwinning op Voleem. De ploeg uit Eemnes eindigde vorig seizoen op een vijfde plaats in de promotieklasse en had voorafgaand aan de wedstrijd één punt achterstand op Atalante. Het leek dus een flinke dobber te worden, maar als het draait dan zijn de Vinkeveners moeilijk te stoppen, ook niet door Voleem dus.

Atalante begon weer overdonderend. Een sterke servicebeurt van Iwan deed Volleem bij een 1-7 achterstand in de eerste time-out vluchten. Het hielp niet, want via 11-4 werd het 15-7. Daarna brak een rommelige fase aan. Lange ralleys omdat beide ploegen goed verdedigden, maar de passing werd minder en de gasten kwamen puntje voor puntje dichterbij. In paniek raakte Atalante echter niet en het won met 25-19 de eerste set.

Ook in de tweede set startte Atalante sterk. Frans kon naar hartelust zijn aanvallers in stelling brengen en verdedigend stond Erik zijn mannetje. Toen Voleem zich ging irriteren aan enkele scheidsrechterlijke beslissingen gooide Atalante er nog een schepje bovenop. Zo sloeg Yorick twee keer een snelle bal door het midden goed in en maakte Iwan de tweede set met een perfect uitgevoerde staffel in stijl af, 25-14.

In elke voorgaande wedstrijd had Atalante ergens wel een dipje. Zo begon het nu ook in de derde set. De scherpte was er een beetje vanaf en daar profiteerde Voleem goed van. Ook zij bleken een krachtige aanval te hebben en de gasten liepen uit naar 5-8. Een time-out zette de neuzen weer in de goede richting. Atalante kwam op aangeven van Jeroen met goed gevarieerde aanvallen van Leroy en Bas sterk terug en pakte bij 15-14 weer een voorsprong in deze set. Maar Voleem gaf zich niet zomaar gewonnen en tot 20-20 bleef het spannend. In de slotfase toonde Atalante karakter. Via Leroy en Yorick liep de thuisploeg met overtuiging uit naar een 25-22 setwinst.

Zou de dip in de beruchte vierde set dan wel komen? Nee. Ondanks het feit dat het niet allemaal even vlot liep, herpakte Atalante zich elke keer weer op tijd. Toen een 7-5 voorsprong werd weggegeven (naar 7-9) was een time-out voldoende om het tij te keren. Met hard werken werd de voorsprong teruggepakt, 10-9. Ook in deze set hielden beide ploegen elkaar lang in evenwicht. En het siert de mannen dat ze in de slotfase van deze set ook weer op het juiste moment scherp waren. En fraaie plaatsbal van Iwan betekende een 22-20 voorprong. Bij 24-22 gooide een foutservice zelfs geen roet in het eten, want in de daarop volgende ralley maakte Atalante het resoluut af, 25-23.

Daarmee is de eerste vijfpunter en een fraaie tweede plaats op de ranglijst een feit. En dat is een heerlijke start voor de debutant in de promotieklasse. Grootste winstpunt deze wedstrijd was dat er vrijwel niets werd weggegeven en dat de ploeg zich bij elke tegenslag weer snel herpakte. Laat nu de toppers ook maar komen. En dat gaat gebeuren, komende vrijdag in Huizen wacht Prima Donna Kaas 3 dat één punt en één wedstrijd meer heeft dan Atalante.

Bron: Jeroen

Volg Atalante Vinkeveen