Vinkeveense plassen 2

Een kampioenswaardige afsluiting van JC1
17 december 2014

De volle winst tegen de nummer 2

Een kleine week nadat JC1 al in de wedstrijd tegen Jonas officieus kampioen was geworden (6 punten voor op de nummer 2 met nog 1 wedstrijd te gaan) moesten onze kampioenen hun laatste wedstrijd spelen van deze seizoenshelft: tegen deze nummer 2, VCH.

De eerste wedstrijd tegen VCH was de enige wedstrijd die JC1 dit seizoen verloren had (1-3), dus ze hadden wat goed te maken. Helaas was hoofdcoach Martine ziek, dus werden onze kampioenen gecoacht door vader-coaches Martijn & Ramon. Het team was helaas ook niet compleet, we misten Nathalie en Zoey, maar daarvoor in de plaats kwamen Lisanne en Eva mee naar Hoofddorp. Samen met David, Layla, Mike en aanvoerder-van-de-dag Thomas stond er toch een sterk team.

De eerste set werd al meteen duidelijk dat VCH sinds de wedstrijd in het begin van het seizoen een stuk beter was gaan spelen, ze speelden veel meer in drieën, stonden goed op hun posities en dat in combinatie met 2 "bomen" van dispensatie-spelers maakte dat JC1 alle zeilen bij moesten zetten. VCH stond voor een groot deel van de set (net) voor en pas in het tweede deel liep JC1 opeens uit door een sterke service druk: 18-25.

Tussen de sets was er eigenlijk weinig coaching nodig, er was weinig aan te merken op het spel van JC1. Het was met name het bewaren van rust (hou de service goed, blijf in drieën spelen) en anticiperen op de tegenstander. De tweede set begon helaas niet zoals gepland, zo stonden we opeens met 5-0 achter! Maar ook deze keer kwamen we weer langszij en ging het zelfs nog langer gelijk op dan in de eerste set. Pas bij 18-18 liep JC1 uit, maar uiteindelijk werd het toch nog 24-24. Door een servicefout van de tegenstander en een mooie aanval van JC1 kon ook deze set naar ons toegetrokken worden: 24-26.

Ondanks dat we niet meer konden verliezen én al kampioen waren, waren de dames en heren toch gedreven om te winnen. Deze set gingen ze dan ook sterk van start. VCH begon toch steeds meer in zijn oude spel terug te vallen (veel ballen in 1 keer over het net), maar met hun lange spelers met hun smashes uit stand, konden ze in het middelstuk van de set toch weer uitlopen. Opgeven aan de kant van JC1 zat er zeker niet in, dus stug bleven ze doorspelen en tot grote frustratie van VCH wonnen ze ook deze set in de laatste 5 punten: 23-25.

Bij een 0-3 voorsprong, met eigenlijk niets meer te winnen, bleef toch die verloren wedstrijd in Vinkeveen in het achterhoofd meespelen. De dames en heren van JC1 bleven deze set geconcentreerd spelen en VCH kon geen grip meer krijgen op de set. Tot 12-12 ging het nog gelijk op, maar "opeens" was het 12-19 en zonder enige moeite werd deze set verder uitgespeeld en met 15-25 gewonnen.

Het 1-3 verlies thuis, was meer dan recht gezet, plus JC1 heeft laten zien dat deze kampioen tegen elk team in deze poule kan winnen: een kampioenwaardige afsluiting. Op naar de 1ste klasse in 2015!