Pijnlijke nederlaag Atalante heren 1
18 januari 2015

Atalante A-side media heren 1 leed in Amsterdam een pijnlijke nederlaag tegen SVU, 3-2. De Amsterdamse studenten bungelen met 13 punten onderaan de ranglijst en waren vanwege wintersportactiviteiten niet compleet. Nu was Atalante dat ook niet (Leroy en Yorick ontbraken), maar met Brent (heren 2) en Remco (heren 5) hadden de Vinkeveners wel 7 man op de been. Dus leek een overwinning binnen handbereik.

Met Frans op de plek van Leroy en Remco voor Yorick leek er aanvankelijk ook geen vuiltje aan de lucht. In de eerste set liep Atalante redelijk soepel uit naar een 11-19 voorsprong. ´Kat in het bakkie´ zou je dan denken. Maar nee, na drie passfouten op rij knakte er iets bij de gasten. Een time-out mocht niet baten, mede omdat de eerste de beste aanval daarna uit werd geslagen. SVU kreeg er weer zin in en vrolijk en vrijuit spelend gunde het de thuisploeg Atalante nog maar drie punten, 25-22.

Een klap die aankwam en nog lang nadreunde. Met Brent voor Frans nam Atalante aanvankelijk wel het voortouw, 6-9, maar ook nu was er weer een fase dat er helemaal niets meer lukte. SVU leek bij 17-13 op weg naar een nieuw stuntje, maar zover liet de nummer vier op de ranglijst het ditmaal niet komen. Met de pass weer onder controle herpakten de Vinkeveners zich en kwamen met 20-25 terug in de wedstrijd.

In de derde set leek het lek boven. Er waren nog wel wat dipjes, maar die waren minder diep dan in de twee voorafgaande sets. Via 5-10 en 16-19 werd het 19-25. En fraaie setwinst met af en toe weer de goede combinaties met Erik en Iwan, tempo-aanvallen van Bas en goed verdedigend werk van onder anderen Remco en Brent. Een foutservice van Jeroen op 18-24 deed nog even pijn,maar werd ruimschoots goedgemaakt door de staffel waarmee Iwan de set binnenhaalde.

En dus op naar een 3-1 overwinning, was het gevoel. Al gauw werd echter duidelijk dat Atalante het niet cadeau zou krijgen. SVU geloofde in een stunt, nam een snelle voorsprong en gaf die niet meer uit handen. De Amsterdammers wisten nu feilloos de kwetsbare plekken in de Vinkeveense defensie te vinden en de vier ervaren Atalante-mannen in het veld konden het tij niet meer keren. En dan is het ook nog eens zo’n set dat bij de tegenstander alles goed valt, en aan Atalante kant alles net niet. Dus een kansloze set, die door SVU met 25-13 werd gewonnen.

Dan maar in de vijfde set, de tweede vijfsetter pas dit seizoen voor Atalante. Een 0-4 voorsprong werd weer snel uit handen gegeven, maar de 4-8 voorsprong bij de wissel zou genoeg moeten zijn. Maar nee. Atalante kon zich niet meer herpakken.  Een blessure van Bas brak het ritme ook en SVU pakte dankbaar met 15-10 een 3-2 overwinning.

De teleurstelling was groot, met name om het weggeven van de eerste en vijfde set. Maar als de eerste emoties zijn gezakt, mag Atalante nog steeds trots zijn op de prestaties tot nu toe. Niet direct op deze wedstrijd, maar de vierde plek is nog steeds vast in handen. Met dank aan de teams in de middenmoot, die ook volop punten lieten liggen.
Met een selectie van zes man, en wekelijkse aanvulling uit lagere teams (2e en 4e klasse!), mag Atalante trots zijn op waar het nu staat. Er is gelukkig genoeg talentvolle jeugd achter de hand, maar die kan de kar nog niet trekken. Daarom is Atalante Heren 1 nog steeds op zoek naar volleyballers in de regio die op promotieklasse niveau willen gaan spelen bij een club die de ambitie heeft om door te groeien.
Aanstaande vrijdag (23 januari 21.15 in De Boei) wacht Spaarnestad. Atalante is dan weer op volle sterkte. Met een goede overwinning blijft de vierde plek, kort achter de top drie, Vinkeveens eigendom. Komt dat zien!

Bron: Jeroen K