Vinkeveense plassen 2

Heren 5 wint en is op papier al kampioen!
07 maart 2015

Afgelopen vrijdag speelde Heren 5 in een afgeladen Boei en met een volle tribune, tegen Eerste Vat Dag (EVD). Momenteel staat dit team nog nummer 3, maar doordat ze een aantal wedstrijden achter lopen zijn ze de enige die voor aanvang van deze wedstrijd Heren 5 nog van het kampioenschap kunnen beroven.

Dit was pas de 2de keer (in deze anderhalve competitie) dat Heren 5 tegen EVD speelde. De vorige wedstrijd in november werd dan wel met 4-0 gewonnen door Atalante, voor EVD was dat de enige verloren wedstrijd dit seizoen. Het beloofde dus een spannende wedstrijd te worden.

EVD moest winnen om kans te maken op het kampioenschap en voor Heren 5 was dit dé kans om EVD definitief achter zich te laten. De eerste tweede sets leken de heren van 5 toch enigszins zenuwachtig te zijn, services liepen niet, de passes kwamen slecht aan en al prikkend kon ze de gaten in de EVD verdediging niet vinden.

De sets werden met resp. 25-18 en 29-19 gewonnen, maar zeker in de middenstukken van de sets was het erg spannend en gingen de teams gelijk op. EVD had op bepaalde posities een sterke aanval en waar Heren 5 wat moeite had al prikkende de gaten te vinden, deed EVD dit met vlagen beter. In de tweede set moest Atalante zelfs nog een kleine achterstand wegwerken, om er uiteindelijk halverwege de set overheen te gaan.

De derde set leek Atalante de zenuwen van zich afgeschud te hebben, services gingen beter, met vlagen werd er effectief geprikt en in de blokkering kregen ze ook steeds meer grip op de aanvallen van de tegenstander. Alleen de passes bleven een aandachtspuntje. De heren gingen echter steeds vrijer spelen, er was weer wat ruimte voor creativiteit en daardoor effectievere aanvallen. EVD ging nog even gelijk op in het begin, maar uiteindelijk kwam Atalante geen moment meer in gevaar en werd de set met 25-16 naar zich toe getrokken.

In de vierde set werd deze stijgende lijn verder doorgezet en was de spanning van de eerste twee moeizame sets helemaal hun hun schouders gevallen. Er werd weer wat meer gelachen, nog meer met creatieve aanvalspatronen geëxperimenteerd, de servicedruk van Heren 5 lag weer een stuk hoger en zonder verdere moeite werd ook de vierde set gewonnen: 25-13.

Op papier kan EVD nog gelijk aantal punten komen als Atalante Heren 5, maar dan gelden de onderlinge resultaten en is Heren 5 alsnog kampioen.

Daarnaast zou EVD dan de komende 5 wedstrijden (incl. nog een wedstrijd tegen Atalante en de huidige nummer 2) met 4-0 moeten winnen, plus Heren 5 moet dan de komende 3 wedstrijden (incl. tegen de laatste in de poule) met 4-0 verliezen ...

De komende twee wedstrijden speelt Heren 5 uit, maar op vrijdag 17 april spelen zij hun laatste wedstrijd van dit seizoen thuis, ook tegen EVD. Hopelijk is de tribune net zo vol als afgelopen vrijdag en dan vieren we in de Boei na afloop een feestje op het kampioenschap (in hun debuutjaar) van Heren 5!

Bron: Martijn