D3 weet waar Abraham de mosterd haalt
13 januari 2023

Naast gezellig ballen bespreken de dames diverse topics naast de wedstrijden. Afgelopen wedstrijdavond ging het om de betekenis van het gezegde en waar het vandaan komt. De betekenis is bekend: weten hoe de zaken in elkaar zitten. En dat wist coach Hettie; ‘Als we winnen staan we boven aan’.
Eigenlijk maakt dat niet eens uit, gezelligheid is zeker belangrijker! Maar wellicht had dit impact op de eerste set ofwel was het nog de vakantiemodus. Want in de eerste set was het team duidelijk de ‘mosterd’ nog even aan het zoeken.

Het spel zag er rommelig uit, de dames van Atalante maakten onnodige foutjes, vertraagde reacties en het servicewapen kwam zeer matig uit de bruingele verf. De thuisploeg begon met een fikse achterstand. De tegenstander was taai. Na time-outs van coach Hettie kwam het spel langzaamaan terug. Het middengat van de Purmerendse formatie werd steeds vaker gevonden en ook kwam de Vinkeveense service op gang. Het werd een 25-18 overwinning.

De tweede set vertoonde eigenlijk een gelijke start. Weer wat onnodige foutjes en geen lekkere flow. Deze set keken de dames tegen een nog grotere achterstand aan. Gelukkig was het Nancy die het verschil kon maken en bij een 5-13 achterstand met geplaatste services de stand terug bracht naar 13-13. Het bleeft nog wel wat stroever gaan. Hettie gooide er nog wat wissels tegenaan en puntje voor puntje haalde Atalante ook in deze set als eerste de finish.

In het derde bedrijf was het bruingele goedje gevonden. De service was helemaal terug, de pass liep veel beter waardoor Annemarie iedereen in stelling kon brengen. Ca3 was lekker op de buitenkant aan het scoren. Helaas schoot het bij Monique even in de kuit. Invaller Joke scoorde de nodige puntjes, Annike, Silvia en Inge zetten meerdere servicepuntjes op het telbord met een overtuigende setwinst tot resultaat.

De laatste set leek dezelfde kant op te gaan. Het ging lekker waarbij Silvia het setuppers-stokje overnam en ook Natalie haar aanvalspuntjes mee pakte. Alleen net zo onbestendig als het weer van die dag, werd het spel op het eind wispelturig. De winst lag voor het oprapen totdat het team, na het passeren van de 20 punten, even door de mosterd werd gehaald: opponent VC De Where wist heel sterk langszij te komen! Maar de Vinkeveense dames wisten waar Abraham de mosterd vandaan haalt en vochten keihard terug. Een 24-25 achterstand werd omgebogen naar een 27-25 winst!

Daar moest op geproost worden met een bittergarnituurtje met mosterd. En later nog een rondje met flink pittige mosterd van barman Peter. Er werd bijgekletst over allerlei boeiende en minder interessante zaken, bv. dat een WC-verhoger een oplossing is voor stijve bovenbeenspieren en zere knieën..

Nog even terugkomend op het spreekwoord (als mosterd na de maaltijd): waar komt het eigenlijk vandaan?

Bijbels:
Abraham zou zijn zoon Izaäk moeten offeren van God. Abraham verzamelde takken om een houtstapel (‘mutsaard’) mee te maken, waarop hij zijn zoon zou offeren. Vlak voordat hij zijn zoon zou doden riep een engel van God dat hij zijn zoon niet moest doden.
‘Mutsaard’ betekent takkenbos, houtstapel of brandstapel en is later verbasterd tot mosterd, aldus de meeste uitleggers.

Niet bijbels:
Het komt uit de 17e eeuw. “om mosterd gaan” was een boodschap doen. En Abraham een standaard naam die als persoon werd gebruikt.

Wie weet komt de vraag nog eens terug in een van de populaire pubquizzen. De dames van 3 weten door jarenlange volleybalervaring ongeveer wel waar Abraham de mosterd haalt. En dat zorgt voor soms minder pittig en soms heel pittige ballen, maar altijd met veel plezier en genieten.

Bron: Inge (& Mie)