Scholentoernooi 2014

De Veensteker scholentoernooi 2023 groot succes!
23 maart 2023

Op woensdag 22 maart kon eindelijk het De Veensteker scholentoernooi volleybal weer georganiseerd worden en werd om de titels gestreden in de Boei in Vinkeveen.

Voorafgaand aan het toernooi gaf V.V. Atalante twee weken lang volleyballessen op vier basisscholen in Vinkeveen en Wilnis (De Pijlstaart, De Schakel, Sint Jozefschool en Willespoort).

Tijdens corona had het jeugdbestuur van Atalante de tijd genomen om het gehele project eens goed onder de loep te nemen. Het bleek soms lastig om vier kinderen te vinden die wilden meedoen aan het toernooi en dus werd besloten in een andere vorm te gaan spelen. Er werd informatie ingewonnen bij Oradi uit Aalsmeer en toen was het duidelijk: het toernooi zou voortaan 2-2 gespeeld worden volgens het King of the Court principe. Dit houdt in dat er meerdere teams op één veld spelen en telkens als een rally klaar is, komt er een nieuw team het veld in. Je kunt punten verdienen door naar het Koningsveld te gaan, of daar te blijven.

De inschrijvingen kwamen snel op gang, maar kregen pas echt een vlucht toen de gymlessen weer werden overgenomen door trainers van Atalante en Vollingo. In twee weken kregen de kinderen een korte kennismaking met volleybal in les 1 en werd de toernooivorm geoefend in les 2. Zo werden de kinderen klaargestoomd voor het toernooi.

Groep 3 en 4
Tijdens het toernooi bleek dat de kinderen goed opgelet hadden. Er werd heel goed gespeeld.
De groepen 3 en 4 waren samengevoegd en speelden op Cool Moves Volley niveau 2. Hierbij wordt de rally begonnen met een service (of gegooide bal) en moet daarna de bal gevangen en direct over het net gegooid worden. In drie rondes werd bepaald welke teams er met de eerste prijs vandoor gingen. In deze groepen deden alleen teams van De Pijlstaart mee. In groep 3 gingen De Smashgirls (Myrthe en Silvie) er met de titel en bekers vandoor en bij de groep 4 SpongeBobs (Luka en Milan). Ook was er voor alle teams een medaille.

Groep 5 en 6
Bij deze groepen waren de meeste aanmeldingen: 17 teams streden om de titels. Hier speelden ze volgens Cool Moves Volley niveau 4 met een kleine aanpassing op de regels. De bal moest in drie keer over het net, waarbij de eerste en tweede bal gevangen mochten worden. Bij deze groepen speelden we in vier rondes. De eerste twee rondes werd gehusseld; de laatste twee rondes werden gespeeld op basis van de resultaten. Wat een geweldige rally’s waren hier te zien en ook veel talent, maar veel belangrijker nog: de kinderen hadden er lol in!
In beide groepen ging de titel naar een meidenteam van De Pijlstaart. Bij groep 5 wonnen de Ministars (Amy en Mila) en bij groep 6 Best Friends (Lara en Noa).

Groep 7 en 8
Deze groepen speelden op hetzelfde niveau als groep 5 en 6. Er werd door de 14 teams heel leuk gespeeld en er werd zelfs regelmatig gesmasht. Supertof om te zien.
De teams waren goed herkenbaar in de shirtjes van hun school en ze waren voor de scheidsrechter herkenbaar aan de gekleurde polsbandjes, die ze bij aanmelding ontvangen hadden. Die waren nodig om het tellen goed te kunnen laten verlopen.
Na vier rondes waren ook hier de winnaars bekend en wederom werden de titels door meidenteams behaald. Bij groep 7 wonnen de Smash Girls (Hannah en Maud) van De Pijlstaart. De Schakel met team Sport Friends (Joelle en Madison) zegevierde bij groep 8.

Het was een zeer mooie middag voor Atalante Vinkeveen. Dankzij de vele vrijwilligers van de club werd er een goed toernooi neergezet met veel enthousiaste kinderen. Binnenkort is de evaluatie, zodat het toernooi in 2024 een nog groter succes kan worden!

Bron: Jeugdbestuur