Heren 1 zit in de lift omhoog!
25 maart 2008

De missie van afgelopen zaterdag was duidelijk: winnen! De huidige 11de plaats in de competitie is namelijk niet voldoende om er volledig zeker van te zijn niet te degraderen volgend seizoen. Met nog maar 5 wedstrijden voor de boeg is het dan ook van groot belang zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen. De onderlinge verschillen aan de onderzijde van de poule zijn dusdanig klein dat met elke wedstrijdpunt de kans wordt vergroot een plaatsje naar boven op te schuiven.

Afgelopen zaterdag moesten we tegen de hekkensluiter van de poule: Odis H1 in Kortenhoef. De planning was dan ook om de maximale winst uit deze pot te gaan slepen. Echter, de tegenstander onderschatten is een doodzonde dus vertrokken we met 8 man op volle oorlogssterkte richting Kortenhoef. Met Atalante H1 weet je het immers nooit, het verleden kent vele uitersten: Soms presteren we het om tegen de nummer 1 te winnen, maar voor hetzelfde geld verliezen we tegen de grootste kneuzen uit de poule. Volle inzet en strijdvaardigheid was dus vereist!

We begonnen de wedstrijd met de volgende opstelling: Aanvoerder Robert Hardeman op de diagonaal, Leonard de Jong en Joost Plateijn op de buitenkant, Frans Roos natuurlijk als enige echte spelverdeler en onze gastspelers van Heren 2: Bas van der Lubbe en Ton Plomp op het midden. Het jeugdige talent Leroy Kuijper functioneerde voor de 3e maal op rij als libero en wisselde de achterposities met Leonard en Joost. Overigens, Bas v.d. Lubbe is sinds deze wedstrijd een basisspeler van heren 1 geworden aangezien hij zich ‘vast’ heeft gespeeld in ons team, waardoor hij niet meer kan meedoen met zijn eigen team: heren 2. Meteen vanaf de eerste set zat het tempo er lekker in en al vrij snel liepen we uit op onze tegenstander, die zichtbaar moeite hadden het flitsende spel van onze zijde bij te houden.
Deze set hadden we dan ook vrij snel in de pocket met 16-25.

De tweede set gingen we wederom goed van start, echter halverwege kregen we steeds meer moeite om een groot gat te slaan tussen onze tegenstander. Persoonlijke foutjes en onderlinge misverstanden waren hier mede schuldig aan. Toen het 20-21 in ons voordeel stond vroeg onze gastcoach Jet Feddema een time-out aan bij de scheidrechter. Tijdens deze korte pauze gaf zij ons de nodige peptalk en aanwijzingen en hier en daar een spreekwoordelijke schop onder de … Dit bleek zeer effectief te werken want uiteindelijk hadden we de set met 21-25 gewonnen.

Nu de eerste 2 sets binnen waren konden we met een goed gevoel beginnen aan de 3e set. Over het algemeen werd er deze set erg goed gespeeld en werden er weinig fouten gemaakt, de service verliep gesmeerd  en de passes van vooral Leroy waren ook van een heel behoorlijk niveau. Zowel op het midden als de buitenkant werden bikkelharde smashes afgewisseld met tactische balletjes over het net. De ideale combinatie om de tegenstander compleet moedeloos te maken! Leonard is over het algemeen een vervent voorstander van het speltype: Hoe harder hoe beter, terwijl Joost Plateijn vooral uitblonk in het plaatsen van ballen in de meest onwaarschijnlijke hoeken op de meest onmogelijke manieren! Mocht de pass echter niet goed komen dan had spelverdeler Frans altijd de mogelijkheid om de bal op de 3 meter lijn te geven waar aanvoerder Robert reeds in de lucht hing om de bal genadeloos het veld van de tegenstander in te knallen. Dankzij deze successen werd deze set met 18-25 binnengesleept.

Maar helaas, in de 4e set gebeurden dingen waar Atalante H1 zo bekend om kan staan: We werden te gemakzuchtig waardoor ons gehele spel nogal inzakte. De tegenstander rook zijn kansen en deed er dan ook een schepje bovenop waardoor zij ons in punten vrij snel inhaalden. Als gevolg gingen wij veel te krampachtig spelen waardoor onder meer de de pass niet goed aankwam bij de spelverdeler. Deze moest dan ook de benen uit zijn lijf lopen om er toch nog enigszins een goede set-up van te maken. Ondanks een tactische time-out van Jet tegen het einde van de pot, konden we deze set uiteindelijk niet afmaken jammer genoeg: 25-21. Ondanks de winst hadden we uiteindelijk toch een beetje zure gezichten na afloop aangezien we ‘slechts’ 4 van de 5 te behalen punten eruit hadden gesleept.

Echter, ons humeur sloeg al snel weer om toen we eenmaal in de gezellige kantine van Odis onze winst hadden beklonken met een paar heerlijke biertjes! Uiteindelijk zijn we door deze winst toch weer een plaatsje opgeschoven naar boven en staan we nu op de 10e plek, net boven Gemini H3. Met nog 4 wedstrijden in het verschiet, zijn de vooruitzichten vooral positief. Aanstaande vrijdag moeten we spelen tegen Keistad, deze mannen staan op de 8e plek dus ook hier moeten punten te halen vallen!

Bron: Leonard