Vinkeveense plassen 2

D1 wint derde thuiswedstrijd op rij
29 november 2008

Vrijdag – Na een vrije week speelde dames 1 van V.V. Atalante afgelopen vrijdagavond voor de derde maal op rij thuis. Het team gesponsord door Krijn Verbruggen en Haaxman Lichtreclame was voor het eerst dit seizoen compleet. Trainer/coach Sjaak Immerzeel kon hierdoor een beroep doen op maar liefst tien speelsters. Tegenstander deze avond was US D3 uit Amsterdam.

Coach Immerzeel startte met Irma Schouten op de spelverdeling, Suzan Heijne op diagonaal, de weer fitte Loes Kuijper en Carin van Tellingen op midden, Mirjam van der Strate en Astrid van de Water op buiten en tot slot Nancy Schockman als libero.
Zoals gewoonlijk kwam het team meer dan goed uit de startblokken. Met de service werd veel druk gelegd en daardoor had het Amsterdamse team moeite met het brengen van de pass. De aanval kwam niet goed uit de verf en Atalante profiteerde hier gretig van. Loes Kuijper liet zien dat zij de afgelopen weken gemist is. Met haar afwisseling in de aanval bleef zij de tegenstander verrassen. Met 25-16 ging dan ook geheel terecht de eerste set naar Atalante.

De tweede set werd op dezelfde wijze gestart. US begon met serveren en scoorde direct een punt. Het tweede punt ging ook naar de uitspelende ploeg en hiermee was gelijk de toon gezet. Atalante kwam de gehele set eigenlijk niet aan haar eigen spel toe. US stond prima te verdedigen en het was voor het Vinkeveense team lastig de bal op de grond te krijgen. Coach Immerzeel greep in door Janine Könemann binnen de lijnen te brengen. Zij nam de spelverdeling over en Irma werd hierdoor diagonaalaanvalster. Ook al had Atalante nu drie aanvalster aan het net, het verschil kon niet gemaakt worden. Inge Tanja werd ook nog ingewisseld, maar ook dit hielp weinig. Met 19-25 ging de tweede set verloren.

Met hernieuwde krachten startte dames 1 de derde set. Gesteund door het in grote getale toegestroomde publiek werd er wederom gretig gestart. Makkelijk ging het niet, maar het team knokte zich door de set heen. Libero Nancy Schockman bracht de pass netjes aan het net, waardoor Janine haar aanvalsters goed kon bedienen. Astrid toonde zich een killer aan het net, maar ook Mirjam wist nu weer de nodige ballen te scoren. In de blokkering werden meer ballen gepakt en daardoor kwam het team steeds voor te staan. US wist echter ook niet van opgeven en sloop weer dichterbij. Er werd door US veel afgewisseld in de aanval en daar had de verdediging van Atalante geen antwoord op. Ondanks het harde werken kwam US het eerst boven de 20 , maar nu liet Atalante zien niet zomaar te willen opgeven. Het werd een nek aan nek race, die uiteindelijk door Loes in het voordeel van Atalante gewonnen werd. Met haar goede service wist zij de setwinst binnen te halen (25-23).

De vierde set zou de winst veilig gesteld moeten worden om zodoende vier punten in Vinkeveen te kunnen houden. Sinds de tweede set had de Verbruggen/Haaxman equipe al problemen met de servicedruk. Er werden veel fouten gemaakt, wat directe punten voor US opleverde. Helaas kwam hier in de vierde set geen verandering in, waardoor er weer constant achter de feit aangelopen werd. De blokkering van Atalante had ook weinig grip op het aanvalsspel van US en het werd dus ook deze set weer lastig. Coach Sjaak Immerzeel bracht extra lengte aan het net door Suzan te wisselen voor Mirjam, maar ook dit leverde het gewenste resultaat niet op. Met 19-25 ging de vierde set verloren.

De vijfde set zou de beslissing vallen. Carin kwam weer in het veld en Loes kreeg in haar eerste wedstrijd rust. Nu was het zaak vanaf het begin goed te spelen, omdat deze set maar tot de vijftien gaat. De peptalk tussen de sets in deed zijn werk en Atalante kwam goed uit de startblokken. Er werd goed geserveerd, de pass liep goed en hierdoor kon Janine het spel verdelen. Irma bewees nog even ook te kunnen aanvallen en scoorde een aantal punten vanaf rechtsvoor. Met een 8-4 voorsprong werd er gewisseld van speelhelft. Na de wissel kwam US weer terug in de set. De Amsterdamse ploeg wilde ook graag met de winst naar huis en gaf niet op. Atalante had echter het voordeel van de voorsprong en gaf deze niet meer uit handen. Met enthousiaste aanmoedigingen van met name Marlieke Smit en natuurlijk het publiek werd de eindstreep snel behaald. Met 15-10 pakte dames 1 uiteindelijk toch nog de winst in deze partij.

Door de winst staat dames 1 nog steeds op een mooie tweede plaats en ging er tot nu toe slechts een wedstrijd verloren, tegen koploper Abcoude.

De wedstrijd van komende zaterdag is verplaatst naar woensdag. Op 3 december wordt er om 20:30 uur gespeeld tegen Omniworld D1 in Almere.

PS.1.  Na de wedstrijd was het nog even spannend. Loes wil weg gaan uit de Boei, maar kan haar tas niet vinden. Sjaak ziet een tas staat en wijst Loes de tas aan. Dat was echter niet de tas van Loes, maar van Janine, die al eventjes weg was. Loes wil de tas de volgende ochtend gaan ruilen, maar net als Loes weg is gaat de telefoon in de Boei. Nens moet aan de telefoon komen en Janine hangt aan de andere kant. Zij heeft per ongeluk de tas van Irma mee genomen. Nens checkt haar mobiel en ziet dat ook Irma gebeld, zij had namelijk de tas van Loes mee genomen. Kortom, een behoorlijk Babelonische Tasverwarring. Mocht iemand een creatief idee hebben om de tassen van D1 uit elkaar te houden, dan mag je die mailen naar dames1@vv-atalante.nl

PS.2. Op naar de kwarktaart :-)

Bron: Nens